op ons dakterras staan ontluchtingspijpen. Deze pijpen zorgen voor enorme rioollucht en er komt ook damp vanaf. Hoe lossen we deze stank op?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
3.1K

Antwoorden (1)

Dit is op te lossen door een syphon te plaatsen in elke ontluchtingspijp.

Onder elke wasbak, doucheputje, en wc zit een syphon die voorkomt dat stank uit het riool in huis komt.

Die werkt echter alleen als in het laagste punt water blijft staan.
Als er condens optreedt in de pijp is dat geen probleem.

Treedt geen of te weinig condens op, dan krijg je gasdoorslag en komen de stinkende gassen gewoon in de buitenlucht.

Of er condens optreedt is van te voren niet te zeggen.

Zou er onvoldoende water in de syphon blijven staan, dan kan bij geuroverlast wat water (via een waterslang of leiding) door een gaatje boven de syphon in de afgasleiding worden gebracht, zodat het waterslot zich sluit.

Toegevoegd na 30 minuten:
Gezien de kans op bevriezing van het water in de syphon, dient die op een plek binnenshuis te worden geplaatst, of althans voordat de afgasleiding de woning verlaat.