Wat is het verschil tussen een levensloopwoning en een eengezinswoning?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
10K

Het beste antwoord

Een levensloopwoning (of levensloopbestendige woning) is een woning waar alle functies zich op de begane grond bevinden. Levensloopwoningen zijn zo gebouwd dat de bewoners erin kunnen blijven wonen als hun levensomstandigheden veranderen, bijvoorbeeld door ouderdom, ziekte of een handicap. Als de woning een verdieping of een zolder heeft, is dit een ruimte waar de bewoner niet per se dagelijks hoeft te komen. Die ruimte kan dan bijvoorbeeld een gastenverblijf, atelier of kantoor zijn. Ook zijn er vaak verschillende voorzieningen aangebracht waar met name ouderen (en zieken en gehandicapten) gemak van hebben, zoals verlaagde drempels, automatische deuropeners, enzovoort.

Een eengezinswoning heeft die eigenschappen niet. Een eengezinswoning heeft vrijwel altijd meerdere verdiepingen en (slaap)kamers zodat een heel gezin met één of meer kinderen er comfortabel kan wonen. Deze woningen zijn dus met name bedoeld voor gezinnen, niet voor (alleenwonende) ouderen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!