Hoe kan ik kruidenplanten het beste in kleine potjes zetten?

Ik heb bij Intratuin een tray gekocht met 6 verschillende kruidenplanten. Ik wil deze in de tuin zetten, en een klein deel van het plantje in een mini-potje in de keuken zetten. Die grote planten in de keuken vind ik niet prettig, vandaar dat ik maar een klein deel van de plant wil.

Kan ik gewoon een klein stuk van de plant 'eraf halen' of hoe gaat dit het beste?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (3)

De meeste kruiden zijn vaste planten en die kan je gewoon 'scheuren', dit is de vaste uitdrukking ervoor. Natuurlijk ga je ze niet echt uit elkaar scheuren maar je maakt ze los en haalt ze met de wortels uit elkaar. Zeker bij jonge plantjes moet je er omzichtig mee omgaan omdat het wortelstelsel nog niet zo stevig is.

Je haalt een plantje uit het potje en je trekt ze voorzichtig uit elkaar. Bij de meeste kruiden gaat dit eenvoudig. Je kunt zo verschillende stukjes krijgen of je haalt er slechts een stukje vanaf maar zorg wel dat er genoeg worteltjes aanzitten.
Je kunt de stukjes dan gewoon in een potje planten of in de volle grond, als de vorst eruit verdwenen is en de plek enigszins beschut is, vooral in het begin als het jonge plantjes zijn. Is het wortelstelsel al stevig en groot, dan kan je de wortelkluit ook met een mes even doorsnijden.

heb je nu een plant als lavendel of rozemarijn bijv. die al wat ouder is, dan kan het een hele struik geworden zijn. Ook dan kan je hem delen door middel van een schop, maar dat is van latere zorg (^-^)
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed en compleet antwoord. Plus van mij. Ik vraag me wel af hoe groot de plantjes zijn die vraagsteller gekocht heeft. Als potjes van 13 cm al te groot zijn in de keuken, hoe klein wil hij dan de stekjes hebben? Dan kan hij er 1 maaltijd van oogsten en is het plantje meteen op. Ik zou pas stekken/ scheuren als hte plantje een paar maanden in de volle grond gegroeid heeft. En kruiden hebben volle zon nodig om te groeien. In de keuken is vrijwel altijd een tijdelijke oplossing, om makkelijker te kunnne plukken.
amc
8 jaar geleden
Bij Intratuin zijn het over het algemeen geen kleine plantjes en omdat vraagsteller het ook over 'planten' heeft denk ik dat ze toch wel groot genoeg zijn om er een pluk van af te nemen. Ik kreeg de indruk omdat ze de grotere potten te veel vond op de vensterbank.
Uiteraard ben ik ook jouw mening, dat hele kleine jonge plantjes te klein zijn om te delen en die zou ik dan ook eerst laten groeien in de tuin. ;-)
Kruiden worden vaak dik gezaaid.
Dus niet een plantje in een pot, maar een heel bosje.
In de grond zit voldoende voeding om nog een tijdje door te groeien.
Ze zijn gekweekt om zo in je keuken te zetten en te gebruiken.
Erg vreemd dat je die dan te groot vind, immers alleen van een flinke plant kan je oogsten.
Een klein plantje uit het bosje peuteren om die in een mini potje te zetten wordt echt niets!
De wortels zullen flink beschadigen, de groei zal stoppen en in een klein minipotje kan een kruidenplant niet groeien.
Kruiden kunnen niet groeien in een minipotje
Je kan ook geen grote boom laten groeien in een emmer.
Veel soorten kruiden kan je nu al buiten in de tuin planten, maar nog niet alle soorten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je ook zou kunnen doen is de planten buiten uitzaaien en telkens een klein bosje (kan met wortel en al) uit de grond halen, goed uitspoelen en in een vaasje water hangen. Op deze manier blijven de kruiden nog een paar dagen vers en stevig en hoef je niet de hele plant naar binnen te halen. Buiten groeien ze beter en als je maar een klein bosje mee naar binnen neemt en in een potje zet, zijn ze waarschijnlijk al op voordat de plantjes echt iets aan de aarde hebben gehad. In dat geval is het net zo makkelijk ze alleen in water te zetten.