Centrale verwarming gaat aan als ik warm water gebruik. Wat is er mis?

De verwarmingsketel slaat niet aan; hoort ook niet aan te slaan want de thermostaat staat op 15 graden.

De kamertemperatuur bedraagt rond de 20 graden. Toch begint de verwarming warm aan te voelen en wordt warmer naargelang ik langer warm water gebruik.

Er is dus iets mis, maar wat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
30.7K

Het beste antwoord

In verwarmingsketels met warmwater zit altijd een driewegklep welke het opgewarmdee water of naar de radiatoren stuurt,of naar de wisselaar,cq boyler.
In jou geval zit hier waarschijnlijk een honeywell driewegklep met inwendig een rubber bal, welke doormiddel van een klein elektromotortje van de poort naar de radiatoren of de poort van de wisselaar c.q. boyler wordt gestuurt.
Door ouderdom en het hete water waarin deze bal zit zet deze bal zeer langzaam in de loop der jaren uit, waardoor hij niet meer de voledige poort van de wisselaar afsluit, en een gedeelte van het opgewarmde water tegelijkertijd naar de radiatoren stuurt. Heeft de ketel de boyler of wisselaar op temperatuur, en de c.v. pomp blijft draaien, zal het opgewarmde water van de boyler langzaam in de radiatoren komen en tegelijkertijd de warmte welke zich in de boyler zit afkoelen. Gevolg 1e ketel gaat branden om boyler weer op temperatuur te krijgen, en slaat af als boyler op temperatuur is. Na enige tijd (sommige ketels wel ongeveer 5 minuten) schakelt de electronica de klep om naar de c.v. stand en zal de restwarmte welke zich in de ketel bevind naar de radiatoren sturen, maar dit is bijna niet te voelen. Oplossing: Kijk naar type driewegklep en noteer dit. Ga naar verwarmingszaak en vraag naar bovendeel driewegklep met hetzelfde type nr. (dan hoef je n.l. niet de gehele klep te demonteren.) en monteer deze. Verder kun je als dit op de ketel zit kijken of er een pompschakelaar op zit. Als deze er op zit, wat bijna altijd het geval is, deze in zomerstand zetten, dan schalt de pomp direct na de omschakeling van de driewegklep ook uit en is de watercirculatie weg. Gevolg geen afkoeling meer van de boyler en radiatoren worden niet meer warm.

Ga je dit doen , ben je wel bewust van eventuele bevriezingsverschijnselen in de winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan is waarschijnlijk de wisselaar kapot.
Warm water gaat altijd vóór de warmte in de c.v.'s

Er zit een wisselaar in het systeem die bij vraag naar warmwater de toevoer naar de c.v.'s stop. Als deze stuk is, dan loopt dat door elkaar heen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De warmtewisselaar in een cv-ketel is het onderdeel dat de warmte van de brander overzet op het cv-water. In een standaard cv-ketel wordt in de warmtewisselaar alleen cv-water verwarmd. Door middel van een zogenaamde driewegklep wordt het cv-water óf naar de radiatoren geleid óf naar aparte tapwater warmtewisselaar. Het warme tapwater wordt dus altijd indirect verwarmd door het cv-water.
http://www.intergas-verwarming.nl/warmtewisselaar.php