Wat kost het globaal om in een doorsnee eengezinswoning centrale verwarming te (laten) aanleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.6K

Het beste antwoord

Dat gaat je ongeveer tussen de 5000 en de 7500 Euro kosten.
Dat verschil zit hem in de soort ketel, de grootte van je huis en het aantal radiatoren. Ook is het sterk afhankelijk wat voor radiatoren je gaat nemen. Die standaart radiatoren kosten niet zoveel maar wanneer je van die design dingen wilt zul je een stuk duurder uit zijn.

Tevens is het afhankelijk van de bestaande voorziening. Liggen er al leidingen van de bestaande verwarmingsinstallatie of is er nog helemaal niets aanwezig?
Moeten alle leidingen weggewerkt worden, zullen er vloeren open moeten worden gemaakt, leidingen worden gefreesd, etc.etc.
Arbeidsloon is namelijk een zware kostenpost.

Ik woon in een groot huis (4 verdiepingen) en bij mij was het 14.000 euro. Omdat ik veel meegewerkt had heb ik 3000 euro kunnen verdienen aan arbeidsloon. Dat is namelijk een behoorlijke kostenpost, heb dat dus mooi verdiend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is dermate maatwerk dat je daar echt offertes voor moet aanvragen. Voordeel is dat je die naast elkaar kan leggen en de aanbieders dus tegen elkaar kan uitspelen.

Zoek niet alleen uitvoerders in je directe omgeving maar ook rustig 100km verderop de gene die reageren zijn hongerig en komen dus met scherpe prijzen die je ook aan de lokale aannemers kan voorleggen. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen speciale wensen hebt en de installateur komt geen vreemde dingen tegen die veel urengeld gaan kosten, ben je, volgens mijn vriendje de cv monteur, een 5000 euro kwijt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt wel ongeveer.
Ik heb zo pas voor iets meer dan 10000 euro een nieuwe combi ketel (HR 30KW), een zonneboiler (300liter) , 3 zonnecollectoren, en thermostaat kranen op de meeste radiatoren (alleen niet in de woonkamer, daar zit de kamer thermostaat) laten plaatsen. Voor deze zonneboiler ruim 2000 euro subsidie terug gekregen.
De combiketel werkt als geregelde naverwarmer voor de zonneboiler als er niet genoeg zon is.

Het huis is bijna 2 keer zo groot als de genoemde standaard eensgezinswoning, wel voorzien van dubbel glas, dak isolatie ed.

Als je aan de gang gaat denk er dan aan dat een paar thermostaat kranen zich snel terugverdienen ondanks de meerprijs.