Gaan merels nog op hun eieren zitten ?

De merels hebben een nestje gebouwd in een kunstplant die we in de tuin hebben staan, deboom is omgewaaid en de eieren zijn eruit gevallen.
De eieren zijn nog heel maar wel koud.
Ik heb ze terug in het nestje gelegd en mijn vraag was of de merels er nog terug op gaan zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Nee die kans is erg klein, het nest is verstoord en de eieren te koud met een beetje geluk beginnen ze gewoon opnieuw want merels zijn doorzetters en kunnen een paar keer helemaal opnieuw beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eieren die bebroed zijn geweest en helemaal afkoelen zijn niet meer levensvatbaar. Vaak als er teveel mensengeur aanzit gaan ze ook niet meer verder broeden maar inderdaad wel weer opnieuw want de drang is te sterk om jongen voort te brengen.
Ook eventueel aanwezige katten zijn gealarmeerd waar zich een nest bevind, dus ook niet echt gunstig voor de vogels. Misschien is een nest kastje wel wat.
Bepaal welke vogel je wilt laten broeden en zoek een voor hem gunstige plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
merels trekken zich niets aan van mensengeur, een jong wat uit het nest gevallen is kan je gewoon pakken en terugzetten.
verder maken merels geen gebruik van nestkastjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat punt is bij merels wat minder aanwezig dan het kattenverhaal, toch geld dit voor veel andere vogels wel degelijk. En die mensengeur kan voor die volgel oninteressant zijn maar voor andere dieren des te interessanter.