Wat kan er mis zijn dat de wasbak geluiden maakt zonder dat deze gebruikt wordt?

Het zijn de typische gorgelgeluiden die een leiding kan maken echter gebruiken we hem niet en opeens maakt hij die geluiden. We wonen in een flat, kan het zijn dat het door water gebruik van een ander kan zijn? Toch maar ontstopper gebruiken?

8 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (2)

Dat kan veroorzaakt worden doordat bijvoorbeeld de afvoer van de gootsteen en/of van de douche op de afvoer van die wasbak is aangesloten. Zit de gootsteen bijna verstopt, dan kan je het gepruttel daarvan dus in die wasbak waarnemen. En vice versa. Toen ik in een flat woonde en een keer een was draaide liep het gebruikte waswater via het doucheputje de badkamer in...
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is niet echt vreemd. Zie het als een volle cola-fles die je op zijn kop houdt. Als je hem helemaal recht houdt loopt hij niet leeg, vanwege de druk. Als je hem scheef houdt dan trekt hij lucht naar binnen. Zo is het ook met een afvoer. Ergens moet de afvoer lucht vandaan halen om het water naar beneden te laten lopen. Normaal gaat dit via een luchtschacht, bij jou gaat dat via een afvoer in je wastafel. Kijk eens waar er een verstopping zit zodat de leiding niet bij jou lucht komt halen.
loginabcde
8 jaar geleden
Moet de verstopping perse in 1 van mijn leidingen zitten of kan het in het stuk zitten wat naar beneden loopt via de bovenwoning naar mijn leidingen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee@loginabcde. ik zou eerst zorgen dat je zeker weet, dat de oorzaak niet bij jou zit. Dus gebruik ontstopper voor al je afvoerkanalen. Burpt en rochelt je leiding dan nog steeds, leg dan je situatie voor aan de vereniging van eigenaren van jouw flat.
Dat is de aanzuigende werking als er ergens anders water doorloopt.
Een praktische toepassing van dit idee is de waterstraal vacuumpomp.
He heeft niets met verstopping te maken.