Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor boom?

Hij staat in mijn voortuin, lijkt op een kers maar de vruchten zijn enkel, is het een Morel en als het wat anders is, is het eetbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gezien de grootte van de boom, is het een wilde kers, je kan het proeven ,de gewone kers is zoet, de morel is zuur en blijven ook lager.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, is het wel eetbaar? Ik weet niks ven Morellen. En is Morel hetzelfde als een Meikers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle kersen kan je eten, ook de wilde, de morel is zuur, de meikers tussen zoet en zuur in, en de gewone kers is zoet.
Dus proeven maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel Ed, die boom staat er al jaren maar we kregen nooit de kans om te proeven, de vogels waren ons steeds voor. Ik heb de tuin zelf aangelegd en deze boom laten staan omdat hij zo mooi was. Als ik het goed begrijp dan weet ik door te proeven of het een Morel of Meikers is en dat zijn dan allebei wilde kersen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ho, nee hoor, dat zijn geen wilde kersen, een morel is een zure kers ook wel kriek genoemd, bekend van het kriekbier!
De meikers is een kruising tussen en morel en een zoete kers.
Wilde kersen zijn bomen van kersenpitten die weggegooit zijn of bewust gezaait, de bloesem is er niet minder om.
Bijna altijd eten de vogels alles op voordat jij er aan toe bent, ik heb hier zelf een meikers staan, voor de vogels, want ik krijg geen kans, soms een handje vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, na lang zoeken denk ik dat het de Udense Spaanse is, smaak, kleur en vorm komen heel goed overeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da's knap hem gevonden te hebben er zijn zoveel soorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een gok, maar hij komt er het meeste mee overheen maar 100% zeker is het niet hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen een + voor het antwoorden, maar er kan er maar 1 de beste zijn!

Andere antwoorden (5)

Blad zegt linde boom
maar ik denk kersenboom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, maar een gewone kers is het niet.+
de vogelkers denk ik zo

Toegevoegd na 7 minuten:
sorry geen vogelkers bedoelde de meikers
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de steeltjes zolang zijn moet het haast wel een kers zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wilde kers of boskriek (Prunus avium). Hoewel kersen en morellen nauw aan elkaar verwant zijn, er enkele karakteristieke verschillen: de bloemen van de kersen bloeien in april en mei en vormen bloemenschermen die aan de voet een of meer groene blaadjes hebben, terwijl de bloemschermen van de morellebomen deze niet hebben. Het loof is, als het jong is van onderen behaard, terwijl het blad van de morel glad en kaal is. De kerseboom is een Piramidevormige boom, 20 tot 25 meter hoog. Hij is de vertegenwoordiger van een heel oud vruchtdragend houtachtig gewas
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geval een kers (geen vogelkers), waarschijnlijk inderdaad een wilde kers. Eetbaar maar dan moet je meer denken aan jam en dergelijke want zuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding