Wanneer moet je een orchidee gaan bijknippen?

En is dit noodzakelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb zelf verschillende orchidee'n, deze verzorg ik op de volgende manier. Als alle bloemen van de bloemstengel
uitgebloeid zijn en je ziet geen nieuwe knopvorming aan
de oude bloemstengel dan gaat de bloemstengel meestal
vergelen en verhouten. Daarna knip ik de stengel 15 cm.
van onderen af. Voor de rest hoef je niks te knippen .
Als eens een blad zou vergelen laat het helemaal afsterven, en knip het daarna voorzichtig af.
(let op nooit luchtwortels afknippen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een orchidee heeft een hele langzame ontwikkeling.
De bladeren gaan wel een paar jaar mee, heel langzaam komen er nieuwe bij en heel langzaam gaan er bladeren dood.
Bij veel soorten groeien de oude bloemstengels weer aan en gaan dan opnieuw bloeien, beetje afhankelijk van de soort.
Sommige soorten bloeien jaren lang.
Dus ja, wat moet je dan bij knippen?
Hooguit een oud blad weghalen, of een dode bloemstengel.
Geen wortels af knippen, ook al hangen ze buiten de pot, dat hoort zo en zijn belangrijk voor de plant, hooguit een keer verpotten in een grotere pot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noodzakelijk is het niet maar soms is het mooier.
Doe het wel voorzichtig want een orchidee is gemakkelijk te beschadigen.