Zou het schelen in gasverbruik/kosten als ik de verwarming half openzet ipv voluit?

Ik ben in april voor het eerst mama geworden en ben nu hele dagen thuis. Meer stoken dus nu. Om toch op de kosten te letten maar het ook behaaglijk te hebben en mijn zoontje niet te laten verkleumen als hij de woonkamer aan het ontdekken is de volgende vraag.

Ik heb de thermostaat overdag op 19 graden staan en 's nachts op 15. Tot een week terug in de badkamer en zijn kamertje de verwarming altijd voluit staan, 24/7. Bij tussentijdse check van termijnbedrag toch wel ff geschrokken. Echter nu met deze kou is het geen optie de verwarming uit te laten. Ook met het oog op evt bevriezing van de verwarmingselementen.

Zou het schelen wat gasverbruik betreft als ik de verwarming half open zet ipv voluit? In zijn slaapkamertje moet het natuurlijk lekker warm zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verwarming in de woonkamer slaat natuurlijk wel voluit aan overdag. Vraag is dus niet specifiek voor een kamer maar in het algemeen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het scheelt eigenlijk alleen als het daardoor minder warm wordt in die kamer. Op hoeveel graden staat de ketel ingesteld?
Als die op 80 a 90 staat kan het flink schelen om die rond de 60 in te stellen.
Niet moeilijk en als het daardoor niet warm genoeg meer wordt kan je hem gewoon terugzetten. Alleen het opwarmen duurt iets langer, maar dat maakt meestal niet uit. Kijk ook eens op welke stand de pomp staat. Die staat vaak op maximaal (stand 3) terwijl stand 2 in normale huizen al voldoende is. ps. Als hij alleen slaapt in zijn slaapkamer dan hoeft het daar helemaal niet zo warm te zijn. Natuurlijk wel een winterslaapzakje o.i.d.
16 tot 18 is ideaal en dat vind ik nog aan de hoge kant.
http://www.veiligslapen.info/Veelgestelde%20vragen/Temperatuur%20babykamer

Antwoorden (2)

Ik heb me ooit (door de onderhoudsmonteur vd CV-ketel) laten vertellen dat het in kosten niets uitmaakt of je de verwarming half dicht draait of helemaal dicht draait. Sterker nog, dan zou de CV-ketel defect van kunnen raken als je te veel verwarmingen (deels) dicht draait liet ik me vertellen.

Wat hij aanraadde is alle verwarmingen open draaien (alleen kleine (deels) dichtdraaien als ik ze ECHT niet nodig heb) en om een 'slimme thermometer' te nemen. Zo eentje die je met een app kan bedienen op afstand en dat je ook een schema kan opgeven wanneer hij op welke stand moet gaan.

Verder is het slimmer om hem 1 uur eerder de tijd te geven om op te warmen en een graadje lager zitten dan precies op het tijdstip dat je aankomt aanzetten, waardoor je de neiging hebt om hem zo warm mogelijk te laten stoken.

Voorbeeld, je wordt om 7:00 uur wakker. Liever dat je hem dan instelt dat hij om 6 uur gaat beginnen te stoken met 1 graad lager dan hetgeen je wenst. Als je pas om 7:00 uur gaat beginnen te stoken heb je de neiging hem hoger te zetten dan nodig is. (Je kan het vergelijken met het feit dat jouw ogen groter zijn dan jouw maag op momenten dat je honger hebt).

Verder is het raadzaam om na te kijken wanneer jouw CV-(combi)ketel voor het laatst onderhouden is. Als hij lang niet onderhouden is, gaat hij ook meer stoken/verbruiken dan nodig is. En de standaard-tips heb je al meegekregen denk ik, zoals regelmatig ontluchten de CV en water bijvullen wanneer dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Lizio
Waar je hierboven thermometer hebt staan bedoel je neem ik aan thermostaat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013
Als teveel tekst kijk naar naar het 1e plaat onder de grafiek.
Een radiator moet in de kamer waar de thermostaat zit ( het beste als dit de leefruimte is die 't meest gebruikt wordt ) juist volledig open staan, hierdoor kan deze zo snel mogelijk de warmte afgeven. In ruimtes die minder gebruikt worden ( badkamer, wc, slaapkamers etc ) kun je de radiator gerust dicht of een klein beetje open doen, dan verliezen ze de minste warmte. En bespaar je dus energie.

Op momenten dat het gaat vriezen, is het erg afhankelijk van de isolatie en leeftijd van je huis, maar beter is het dan om alle radiatoren een klein stukje los te draaien. Verder moet je zorgen dat je regelmatig ventileert en je huis droog houdt, dit hoeft echter beslist geen 20 graden in alle ruimtes te zijn

Ik snap dat je voor je gevoel je baby warm wilt houden, het is echter beslist niet nodig om de hele slaapkamer te verwarmen, een goede kruik kan je baby ook warm houden, wel oppassen voor verbranden, kruik inpakken.

In de link heb ik een onverwarmd babyhuisje toegevoegd, hierin liggen baby's te slapen zonder dat er een verwarming is, en ook nog eens in de frisse lucht, wel een kruik natuurlijk!!

Over het algemeen hebben kinderen het niet zo snel koud, maar je moet het natuurlijk wel in de gaten houden, éne kind is ook andere niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom beter niet alle radiator in de hoofdruimte open: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
Dat schrijf ik toch in de eerste regel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zal het woord "niet" verplaatsen voor de duidelijkheid: Waarom beter alle radiator in de hoofdruimte niet open. (dus voor een deel dicht)