Mag ik een gasslang met verf een kleur geven?

Ik heb een gasslang die grotendeels tevoorschijn komt vanachter het fornuis. Het zou mooi zijn deze dezelfde kleur te geven als de omliggende tegels. Kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(gekleurde) krimpkous er omheen doen (en die verven): http://www.asabootelectro.nl/producten/216/Krimpkous--Deray/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet mogelijk om een kortere gasslang te leggen die minder opvalt? Als je een slang gaat verven (al dan niet met krimpkous) heb je kans dat de middelen in de verf de slang aantasten. En een poreuze gasslang is wel het laatste dat je in je huis wil hebben...

Het beste antwoord

Heel officieel mag je de gasslang niet met verf bewerken.
De slang draagt, als het goed is, een zichtbare optekening waarmee het keurmerk wordt aangeduid en de technische houdbaarheid.
Gasslangen moeten periodiek vervangen worden omdat deze na een bepaalde tijd door verdroging poreus kunnen worden en daardoor kunnen gaan lekken.
Afhankelijk van de kwaliteit en de soort van de gasslang moet deze tenminste iedere 5 jaar vervangen worden tot maximaal 10 jaar.

Als de slang geverfd wordt dan wordt daarmee ook de keurmerk en datum optekening onzichtbaar.
Het risico ontstaat dan dat een tijdige vervanging vergeten wordt.

Dit kan consequenties hebben voor de verzekerbaarheid als er ooit onverhoopt door een gaslekkage een explosie of brand ontstaat. Als blijkt dat een geverfde gasslang hier de oorzaak van kan zijn, kan dat aanleiding zijn voor een verzekeraar om niet of slechts ten dele de schade te vergoeden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Verzekeraar ziet dat al snel als verwijtbaar handelen. Als een verzekeraar denkt ergens kans te hebben om niet of minder te hoeven uitkeren dan zullen ze dat zeker aanpakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke. Heel duidelijk en denk dat ik het verven maar achterwege laat. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

NOOIT doen de oplosmiddelen IN de verf tasten het rubber aan van de slang en maakt de slang ook nog eens 'hard' gevolg eerder haardscheurtjes dus LEKKAGE wordt dan wel erg groot. Je kunt wel een 2e slang of isolatie materiaal OM de gasslang doen en die schilderen. Vergeet dan niet de datum te noteren wanneer je de slang na 5 jaar moet vervangen.