Waar vind ik de overkoepelen organisatie van woningbouwvereniging Vesteda?

Bij Vesteda willen ze het niet zeggen. Maar als een woningbouw niet luisteren en je niet helpen dan zou je naar de overkoepelend organisatie kunnen gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.1K
ronron1212
11 jaar geleden
Er is volgens mij geen overkoepelende organisatie maar als die er wel zou zijn doen die hier niet veel mee die hebben dan andere belangen.

Antwoorden (2)

Dat is Aedes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vesteda is volgens de ledenlijst niet aangesloten bij Aedes. http://www.aedes.nl/binaries/downloads/vereniging/20130110-aedesleden-op-corporatienaam-januari-2013.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben zij ook geen klachtencommissie?
Persoonlijk zou ik niet naar de overkoepelende organisatie stappen. Deze vertegenwoordigt de woningcorporaties, met name bij overleggen met de politiek in Den Haag, zo is mijn indruk.

Allereerst zou ik nagaan welke mogelijkheden er zijn om je klacht of vraag bij de woningbouwvereniging op te lossen. Misschien is er een huurdersvertegenwoordiging of klachtencommissie, die namens de huurders regelmatig overleg heeft met de woningcorporatie. Deze vertegenwoordiging kan jou bijstaan bij het verhelpen van je klacht of het beantwoorden van je vraag.

Als het via de vereniging uiteindelijk niet lukt om de klacht of vraag op te lossen (probeer echt alles!), dan kan je contact opnemen met de wethouder van je stad die verantwoordelijk is voor het woonbeleid. Als je klacht of vraag heel ernstig of heel belangrijk is, kan je ook een brief schrijven naar de Minister voor Wonen en Rijksdienst Stef Blok, of naar de Nationale Ombudsman. Waarschijnlijk kunnen deze je niet direct helpen, maar zij kunnen wel aangeven bij wie je wel terecht kan. Zorg er dan wel voor dat je brief of e-mail beknopt, duidelijk en foutloos is. Dan wordt je vraag of klacht eerder serieus genomen. Reken op een reactietermijn van minstens zes weken.

Ook kan je contact opnemen met het Juridisch Loket. Daar kan je ook advies krijgen over wat je mogelijkheden zijn.

Toegevoegd na 20 minuten:
Je kan ook terecht bij de Huurcommissie: www.huurcommissie.nl. De Huurcommissie is een landelijke, onafhankelijke overheidsorganisatie. Ook op de website van de Huurcommissie http://www.huurcommissie.nl/huurder/wanneer-schakel-ik-de-huurcommissie-in/ staat dat het belangrijk is, dat u een geschil met uw verhuurder eerst samen met hem probeert op te lossen. Lukt dat niet, dan kunt u de Huurcommissie inschakelen.

De Woonbond (www.woonbond.nl) kan je ook bijstaan bij je probleem. Op de website staat: "De Nederlandse Woonbond is de landelijke belangenvereniging van huurders en woningzoekenden. De Woonbond staat voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare, veilige wijken en sterke huurdersorganisaties. De Woonbond helpt huurders met problemen."

Toegevoegd na 29 minuten:
Ook het Vesteda Platform, de Vereniging van Vesteda-huurdersorganisaties, http://www.vestedaplatform.nl/nl/vesteda-platform-homepage.aspx kan je vast op weg helpen bij het vinden van een oplossing.

Toegevoegd na 2 uur:
Kortom: probeer het probleem eerst zo dichtbij mogelijk op te lossen. Ga pas, als dat niet lukt, een stap verder en "hoger", tot er een oplossing is!