Mijn huis staat al ruim een jaar te koop en ik sta op dat adres ingeschreven. Kan ik nu ergens anders huren en me daar inschrijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.2K

Antwoorden (5)

Ja, een mens kan meerdere woningen bezitten. Je hebt echter maar een woonadres. Als je dus ergens anders gaat wonen, geef je dat adres op bij de gemeente.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar sluit ik me bij aan +
Op 2 adressen ingeschreven staan mag niet.
Je mag wel op 2 verschillende adressen wonen maar je word dan ingeschreven op het adres waar je de meeste tijd bent.

Het beste wat je kan doen is gewoon verhuizen en je koophuis die je nog niet verkocht hebt te verhuren.
Zo loop je geen grote inkomsten mis.
Dit kun je zo regelen met je makelaar en is heel gewoon deze dagen aangezien mensen hun huizen niet snel verkocht krijgen in deze tijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Bij verhuur moet je oppassen dat je een verhuurovereenkomst voor beperkte tijd laat opmaken. Het zou anders mogelijk kunnen zijn, dat je de huurder er niet uit krijgt als het huis plotseling wel verkocht wordt. De huurder geniet dan huurbescherming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je gelijk in.
Vond het niet nodig om het erbij te zetten aangezien de makelaar dit gewoon regelt bij dit soort situaties.
Ja, dat kan.
Je kunt zelfs ergens gaan inwonen en je daar inschrijven.

Een vriendin heeft een paar jaar op ons adres ingeschreven gestaan.
Ze woonde overal en nergens en niet hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou mij zeker niet inschrijven op je huurwoning. Je raakt daarmee je belastingaftrek voor je koopwoning kwijt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Mag ik je nog een paar tips geven:
Laat je stroom, gas en water afsluiten, dat scheelt aansluitkosten en evt voorschot. Laat je niet gek maken door je makelaar die vindt dat je het aangesloten moet laten.
Geef bij de gemeente op dat je niet actief woont op het adres om zo belastingverlaging aan te vragen. Als je aan kunt tonen dat je in je huidige gemeente al belasting betaalt, kan je ontheffing aanvragen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt je post al wel naar je nieuwe adres laten sturen. Bekenden kan je het nieuwe adres geven. Belangrijke stukken zoals de belastingdienst gaan uit van het adres waar je ingeschreven staat. Via het postkantoor kan je de post door laten sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ergens anders huren en je daar inschrijven. Of het financieel verantwoord is, ligt aan jezelf, aangezien je dubbele woonlasten zult hebben. Bij het eventueel verhuren van je koopwoning raad ik je wel aan bij je hypotheekverstrekker na te gaan of dit mag, aangezien zij vaak een clausule in de hypotheekakte zetten om onderverhuur te voorkomen. Ook is het verstandig om een verhuurmakelaar in te schakelen, aangezien het een huurcontract voor bepaalde tijd is (zodoende heeft een huurder minder huurbescherming).