Hoe bewaar je het best seringen in een vaas?

fremar
13 jaar geleden
in: Wonen
9.4K

Het beste antwoord

Het is weer seringentijd, fijn om weer eens een prachtig geurend boeket te plukken uit onze tuin.

Spijtig als die niet helemaal open gaan in de vaas en de bloemen al na een paar dagen hun kop laten hangen.

Een paar jaar geleden kreeg ik een goede raad, om de bloemknopjes van de seringen in de vaas helemaal open te laten gaan en zo minstens een week en langer plezier te hebben van een seringenboeket in de vaas.

1. Je moet alle bladeren van de bloemen verwijderen.

2. De stelen opnieuw afsnijden en met een hamertje plat kloppen, zo'n 4 à 5 cm (niet te fel natuurlijk).

3. Dan maak je water heet en je doet 2 à 3 klontjes suiker in een vaas en een beetje koud water.

4. Doe nu het heet water in de vaas en zet daarin de seringen met platgeklopte stelen in, je zal zien de bloempjes openen zich tot boven toe.

5. Je mag om wat groen te hebben wel 1 à 2 takjes bladeren in de vaas steken, maar daar mogen geen bloemen aan zitten.

Als je ziet dat het water opgebruikt is vul je na 2 dagen opnieuw met warm water en suiker, maar eerst weer een stukje van de stelen snijden en kloppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door ze netjes af te snijden, de vaas te vullen met lauwwarm wate en wat snijbloemenvoedsel, en ze in een niet al te warme rumte te zetten vrij van tocht.

Toch zullen ze nooit zo lang bloeien als aan de struik ; tenslotte is een afgesneden tak of bloem niets meer of minder dan een lijkje met natte voeten, zodat het nog een poosje in redelijk staat lijkt, maar de houdbaarheid laat sterk te wensen over.

Dus als je ze in de tuin hebt : lekker daar laten zitten en vaak naar buiten kijken. Als je ze van elders hebt : zie bovenstaande, en geniet er van zolang het kan. Als je geluk hebt, krijgen ze worteltjes en kun je ze later proberen (met nadruk op probèren) in de tuin verder op te kweken. Soms lukt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt speciaal voeding voor heestertakken : misschien kan je bij een tuincentrum of een goede bloemist eens kijken