is een trappenhuis een gemeenschappelijke ruimte?

Stel, ik wil mijn spullen plaatsen in het trappenhuis, mag ik dit voor langere periode stallen, aangezien het een gemeenschappelijke ruimte is en heb ik recht om mijn spullen daar te plaatsen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het trappenhuis is groot genoeg om aantal spullen te stallen. Het is geen smalle trappenhuis.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
9.9K
Amadea
8 jaar geleden
Het trappenhuis is nodig om van de ene op de andere verdieping te komen. Daar mogen geen voorwerpen staan die valpartijen kunnen veroorzaken!
Erna55
8 jaar geleden
Wat is er veranderd sinds vorige week ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55. Er is helemaal niks veranderd, maar ik vroeg mij af of het dan wel mag.
Erna55
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/financien-werk/financien/huren-vastgoed/vraag/574564/trappenhuis-openbare-ruimte Maar wanneer je twijfelt, vraag het aan de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een gemeenschappelijke ruimte, oké, maar daarmee is nog niet gezegd dat je deze ruimte mag gebruiken zoals jij dat wilt. Vergelijk het met bestemmingsplannen waar de overheid over beslist, zoals een stuk grond dat bestemd is voor een boerenbedrijf of voor een fabriek of voor de aanbouw van [sociale woningbouw] huizen of een park/bos. Daar wordt dus besloten wat de bedoeling is wat er in de toekomst met zo'n stuk land gebeurt. Vergelijk dat met het trappenhuis. Een trappenhuis is er om van buiten naar binnen naar je woning/flat toe te gaan. Afhankelijk van de hoogte van het pand is er ook een lift, maar een trappenhuis is bedoeld om er op te lopen naar boven en omgekeerd weer naar beneden. Zou je nu in het trappenhuis [overtollige] huisraad opslaan, bij gebrek aan andere opslagruimte, dan heb je een probleem.
'Het is namelijk niet voor niets verboden om iets te plaatsen/te stallen in het trappenhuis. [Veel mensen hebben de neiging om 'lekker makkelijk' hun fiets op de gang te stallen, buiten is het minder veilig!] Het is verboden met het oog op brand. Zodra er brand uitbreekt en een gang of trappenhuis is in gebruik als opslagruimte voor wat dan ook... dan heeft de brandweer een probleem of liever de bewoners natuurlijk. In principe is het zelfs verboden [bij mij in het portiek] om een vuilniszak die je over een kwartiertje naar buiten weg wilt brengen, even buiten de [binnen]voordeur op de gang / het trappenhuis neer te zetten... Dat heeft twee redenen, de mogelijke stank en alweer: geen obstakels in de gang.
Bovendien, als je dit wel zou doen, kun je toch problemen krijgen met de andere huurders / bewoners die hier langskomen. Zij kunnen in ieder geval hiertegen protesteren . [Uit de Contrôlelijst Brandveiligheid Thuis van de Brandweer: zie link] "Is de ruimte achter de voordeur vrij van obstakels?
Ja Nee
Bij brand is snelheid geboden. U kunt bij dichte rook
uw huis niet snel ontvluchten als obstakels (bijvoorbeeld
fietsen of vuilniszakken) de vluchtweg blokkeren.
Ook de brandweer wordt gehinderd door obstakels in de
gang. Zorg voor een opgeruimde gang en hal." ile:///C:/Users/pc/Downloads/folder11.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is zeer ongebruikelijk en het wordt als hinderlijk en zelfs vaak als asociaal ervaren om spullen zoals fietsen , steps , en andere ? In het trappenhuis te stallen . Wel wordt er soms een plant of een eenvoudig schilderij eenandere decoratie op prijs gesteld . Matten kleedjes of planten die de doorloop of het schoonmaken hinderen zijn ook niet gewenst . Juist omdat het gemeenschappelijk is hou je de rommel binnen .
Antoni
8 jaar geleden
Hier www.brandweerkennisnet.nl/publish/library/39/folder11.pdf vind je de folder waar @jodokus52 naar verwijst. We kunnen (gelukkig) niet vanaf haar C-schijf downloaden...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat wat Kapperkort zegt hier wel eens van belang zou kunnen zijn. Heb je door, Claire, dat het als asociaal gezien kan worden wanneer je zoiets doet? Je hebt nu al meer vragen gesteld die eigenlijk een beetje diezelfde richting opgaan, in de trant van ‘hoe ver kan ik gaan’ als het gaat om zaken die overlast zouden kunnen veroorzaken bij je buren. Ik weet niet wat daar de reden van is, maar volgens mij loop je daarmee het risico dat je ruzie krijgt met de mensen die in hetzelfde complex wonen. Heb je zelf door dat bepaalde dingen die je hier beschrijft over kúnnen komen als asociaal naar je buren toe? Let wel: ik zeg dus niet "jij bent asociaal", maar ik geef aan hoe dit over zou kunnen komen bij je buren. Misschien heb je daar geen erg in, en dat is de reden dat ik het aangeef. Het kan ook zijn dat er hele andere dingen spelen waar wij geen zicht op hebben; misschien héb je al ruzie met je buren en maken zij jou het leven zuur, of zijn er hele andere reden voor je handelen, maar dat kunnen wij natuurlijk niet weten als je daar niets over vertelt.
Amadea
8 jaar geleden
Zoiets is er vermoedelijk wel aan de hand. Want buurvrouw spaart planken en claire777 is deuren gaan sparen. Het is een sociale huurwoning, maar die wordt kennelijk misbruikt om andere activiteiten dan wonen in uit te voeren.

Antwoorden (2)

Ja, de ruimte is gemeenschappelijk. Waarschijnlijk betaal je voor de schoonmaak en het onderhoud in je servicekosten.

Dat betekent echter NIET dat je daar je spullen mag stallen, en al helemaal niet langdurig. De ruimte is gemeenschappelijk en is nadrukkelijk bedoeld voor een bepaald gebruik, namelijk als op- en doorgang naar de woningen. Juist omdát de ruimte gemeenschappelijk is, mag niet één persoon hem claimen voor eigen gebruik. Dat is namelijk wat je doet als je het gebruikt als stalling. Daar zul je een eigen ruimte voor moeten huren.

Er kunnen natuurlijk uitzonderingen zijn die het huurcontract of de splitsingsakte bepaalt, denk aan een eigen mat of een kleine bloembak bij de deur van een galerijflat. Of een uitzondering die de redelijkheid min of meer gebiedt, zoals een scootmobiel die bij de lift staat omdat de galerij ontoegankelijk is en er geen aparte bergruimte beschikbaar is. Als de ruimte bij de lift dan groot genoeg is en niemand erdoor gehinderd wordt, kan eventueel in overleg met de verhuurder in zo'n geval het plaatsen van een dergelijk hulpmiddel geaccepteerd worden. Maar in z'n algemeenheid is een gezamenlijke ruimte en zéker ook een trappenhuis nadrukkelijk niet bedoeld als stalling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een gemeenschappelijke ruimte, oké, maar daarmee is nog niet gezegd dat je deze ruimte mag gebruiken zoals jij dat wilt.

Vergelijk het met bestemmingsplannen waar de overheid over beslist, zoals een stuk grond dat bestemd is voor een boerenbedrijf of voor een fabriek of voor de aanbouw van [sociale woningbouw] huizen of een park/bos. Daar wordt dus besloten wat de bedoeling is wat er in de toekomst met zo'n stuk land gebeurt.

Vergelijk dat met het trappenhuis. Een trappenhuis is er om van buiten naar binnen naar je woning/flat toe te gaan. Afhankelijk van de hoogte van het pand is er ook een lift, maar een trappenhuis is bedoeld om er op te lopen naar boven en omgekeerd weer naar beneden.

Zou je nu in het trappenhuis [overtollige] huisraad opslaan, bij gebrek aan andere opslagruimte, dan heb je een probleem.
'Het is namelijk niet voor niets verboden om iets te plaatsen/te stallen in het trappenhuis. [Veel mensen hebben de neiging om 'lekker makkelijk' hun fiets op de gang te stallen, buiten is het minder veilig!] Het is verboden met het oog op brand. Zodra er brand uitbreekt en een gang of trappenhuis is in gebruik als opslagruimte voor wat dan ook... dan heeft de brandweer een probleem of liever de bewoners natuurlijk.

In principe is het zelfs verboden [bij mij in het portiek] om een vuilniszak die je over een kwartiertje naar buiten weg wilt brengen, even buiten de [binnen]voordeur op de gang / het trappenhuis neer te zetten... Dat heeft twee redenen, de mogelijke stank en alweer: geen obstakels in de gang.
Bovendien, als je dit wel zou doen, kun je toch problemen krijgen met de andere huurders / bewoners die hier langskomen. Zij kunnen in ieder geval hiertegen protesteren .

[Uit de Contrôlelijst Brandveiligheid Thuis van de Brandweer: zie link]

"Is de ruimte achter de voordeur vrij van
obstakels?
Ja Nee
Bij brand is snelheid geboden. U kunt bij dichte
rook uw huis niet snel ontvluchten als obstakels
(bijvoorbeeld fietsen of vuilniszakken) de vluchtweg blokkeren. Ook de brandweer wordt
gehinderd door obstakels in de gang. Zorg voor
een opgeruimde gang en hal."

ile:///C:/Users/pc/Downloads/folder11.pdf

Toegevoegd na 19 uur:
Mijn link blijkt niet bruikbaar, dankzij @Antoni : "Deze link http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/library/39/folder11.pdf is nog handiger."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Inderdaad. Zelfs bij onze koopflat in Amersfoort was het ABSOLUUT verboden enig artikel in het trappenhuis te plaatsen. In de centrale hal beneden stond een klein tafeltje met een plantje en ern beeldje. Heel smal voor decoratie. Dit werd oogluikend toegestaan. We hebben regelmatig controle gehad van de brandweer en die hebben gedreigd dat ze niet zouden komen helpen wanneer er brand uit zou breken bij portiek nummer 3. Daar was het een bende, stonden zelfs matrassen in het trappenhuis. Het stond bij ons ook in het huishoudelijk reglement.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Overigens moesten wij ons halletje ook met de buren delen en dan pas als je een deur door ging kwam je in het trappenhuis. Wij hadden een schoenenrekje en een plantje daar staan en de buren hadden ook een plant staan en vaak regenjassen die daar hingen. Dat accepteerden we gewoon van elkaar. De doorloop werd er ook niet door gehinderd.
Daardoor vond de brandweer het ook prima.
Ritsuka
8 jaar geleden
Die pdf werkt niet, het bestand staat op jouw pc, daar kunnen wij niet bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is dit beter? https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=controlelijst%20brandveiligheid%20thuis
Antoni
8 jaar geleden
Deze link www.brandweerkennisnet.nl/publish/library/39/folder11.pdf is nog handiger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt @Antoni!