Kunnen hommels agresief zijn?

heb wel eens gehoord dat hommels goed kunne bijten vond het wel raar want ze zien er wel schattig uit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merkwaardig dat je hommels schattig vindt en bang bent voor bijen. Denk maar dat bijen kleine hommeltjes zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@aasje: komt waarschijnlijk omdat bijen op wespen lijken.

Het beste antwoord

Als je gewoon geniet van hoe ze druk bezig zijn tussen je bloemen, is er absoluut niets aan de hand. Net zoals de eerste zwaluwen (zag ze gisteren voor het eerst weer !), zijn de eerste hommels het teken, dat de zomer eraan komt.
Als er één binnen is, kan je ze gewoon op je vinger laten kruipen, en buiten weg laten vliegen of op een blaadje zetten.
Alleen als hun 'volk' bedreigd wordt, dus als je een bijenkorf openbreekt, of een zwermende groep bijen met een tak te lijf gaat omdat ze toevallig op een boom in je tuin geland zijn, worden ze agressief - en terecht ! Als iemand met een sloophamer op mijn huis losgaat, word ik dat ook.

Bijen en hommels sterven, nadat ze gestoken hebben. Ze zullen het dus alleen in allerhoogste nood doen.

(Ze bijten niet, ze steken. En het achterste deel van hun lichaampje, waar de angel aan zit, blijft achter - daardoor overleven ze een steek niet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hommel sterft niet na een steek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Cindy, ik heb die link van TegenXinnig opengedaan, over de vorige vraag bij GV over hommels, en had het al gelezen...ik vind hommels nu nóg interessanter : die dreighouding : op hun rug liggen...ik heb de nodige hommels omgekeerd in m'n leven, omdat ik dacht, dat ze niet meer uit zichzelf op hun pootjes konden komen....
dank je wel voor je rechtzetten van mijn antwoord !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, leuke info he. Nog 'n + voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

nee ze zijn niet agressief en ze steken bijna nooit en als je gestoken wordt is dit altijd een vrouwtjes hommel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hommels bijten en steken niet
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- hommels steken wel degelijk als 't moet..
Hommels zijn net als bijen niet agressief zolang ze je met rust laat. Komen ze in het nauw dan zetten zij hun verdedigingstechniek/tactiek 'de angel' in.
Wil ook even reageren op een soorgelijke vraag hier op GV.
http://www.goeievraag.nl/vraag/hommels-stekken.29526

Toegevoegd na 1 minuut:
in de laatste zin bedoel ik refereren i.p.v. reageren.