Is een eerste indruk van een potentiele huurder bij een makelaar belangrijk?

Mijn vriend en ik hebben interesse in een huurwoning die wordt aangeboden door een makelaar. Nu staat er op de website van de makelaar een contactformulier, een vrij beknopte waarin alleen wordt gevraagd naar naam, telefoonnummer en e-mail en een klein vakje voor onze 'vraag/opmerking'...

Mijn vraag is dus of ik hier vooral zakelijk moet zijn en slechts om een bezichtiging moet vragen of is dit juist een kans om een een spontane introductie van mij en mijn vriend te geven en aan te geven waarom wij geschikte huurders zijn voor de betreffende woning? Heeft de makelaar het hier überhaupt over met de verhuurders? En is het zo dat alle geïnteresseerden een bezichtiging krijgen of zal de makelaar er maar een paar selecteren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

Voor de meeste normale huurwoningen is geen sprake van coöptatie / ballotagecommissie die bepaalt welke huurders er in komen. Alleen of je bijvoorbeeld aan de beurt bent c.q. de huur kunt betalen zijn factoren van belang.

Het kan echter in elk geval nooit kwaad een zo goed mogelijke indruk te maken als je die kans krijgt. De makelaar - of de verhuurder, of met wie je ook maar te maken krijgt - is ook maar een mens en vatbaar voor beïnvloeding, en als die kan -of moet- kiezen tussen een keurig stel en de familie Flodder, heb je wel kans dat de kaarten in jouw voordeel worden geschud ;-)

Toegevoegd na 6 minuten:
Let wel ; dit geld natuurlijk alleen als ze jullie 1 op 1 te zien krijgen. (Verhuurder of makelaar maakt niet zo veel uit ; de makelaar vertegenwoordigt de verhuurder) . Een complete wervende tekst over jullie als betrouwbare huurders kan wel eens het tegenovergestelde effect hebben van wat je beoogt. Wel belangrijk is dat de tekst DIE je invult in volledig correct foutloos Nederlands is geschreven, liefst ook nog in een mooi leesbaar handschrift, en die eventueel indirect nog een boodschap uitstraalt die in jullie voordeel zou kunnen uitpakken. Maar wees met dat laatste dus wel voorzichtig.

Even heel zwart-wit : Als ik als makelaar/verhuurder moest of kon kiezen uit ": Ik wou graag eerst kijken of het huis naar me zin is " en "Graag maak ik per omgaande met u een afspraak om de woning te kunnen bezichtigen" , wist ik het al wel. In het eerste geval is zwijgen beter, in het tweede is iets meer dan niets.