Hoe kan ik zien of mijn wasemkap in de keuken nog goed werkt?

De wasemkap is 8 jaar oud en er is veel etensgeur in huis. Het zou ook aan het afvoerkanaal kunnen liggen. Hoe moet ik te werk gaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Je zou een pannetje met water en een deksel op vuur kunnen zetten en als de boel kookt wasemkap aanzetten deksel van pan en kijken wat er met stoom gebeurt.
Filters al eens schoongemaakt / vervangen?
fremar
5 jaar geleden
http://www.geefopvangderuimte.nl/keuken/afzuigkap-zuigt-goed-af-probleem-veroorzaken

Antwoorden (1)

Neem een vel papier (stuk krantenpapier of gewoon A4-tje) en houd dit vlak onder de afzuigkap. Zet de kap aan. Als de kap goed werkt, zal het papiertje tegen het filter worden gezogen en blijven 'plakken'.

Haal de filters eruit en maak deze goed schoon en vetvrij. Afhankelijk van het type filters moet je die wellicht eens vervangen. RVS filters kunnen gewoon in de vaatwasser, van dat sponsachtige materiaal moet je weggooien en vervangen als het te vies en vettig is geworden.

Met de filters eruit kun je (met een zaklampje) ook de binnenkant van de afzuigkap goed bekijken. Zit daar veel vuil, dan zit er wellicht ook veel vuil in de rest van het afvoerkanaal.

Controleer ook het uiteinde van het afvoerkanaal. Vaak zit daar een roostertje of klepje. Ook dat moet van tijd tot tijd worden schoongemaakt.