Houden planten van koffie?

In ons kantoor bevindt zich geen spoelbak dus koude koffie (zwart) blijft nogal een staan. Geregeld verdwijnt er daarom koffie in de plantenbakken hier ten kantore. Goed? Slecht? Of maakt het weinig uit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
4.8K

Antwoorden (3)

Planten houden niet van koffie, maar hebben er ook geen hekel aan. Tenzij die koffie heet is, want (wortels van) planten kunnen schade oplopen door hete vloeistoffen. Wil je een plant straffen zet hem dan naast de koffieautomaat, vooral als de koffie niet best is. Er verdwijnt dan geregeld koffie in de bak (oef, weer niet te zuipen vandaag...) en op een gegeven moment legt de plant door al dat heet water wel het loodje. Qua bestanddelen zal de plant er geen last van hebben; sterker nog de koffieDRAB van filterkoffie is (mits afgekoeld) een heel redelijke bemesting vol mineralen en eiwitten (schuim op je koffie wordt door eiwitten veroorzaakt). Nog een (beetje flauw hoor) voordeel: je planten zullen er minder slaperig van worden :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb me eens laten vertellen door de plantenverzorger bij ons op kantoor, dat het niet slecht is voor de plant (mits de koffie koud is natuurlijk), maar wel voor de mens. Dat zit zo: de plant breekt de koffie af, waarbij een gas ontstaat waar mensen erge hoofdpijn van krijgen. Hij vertelde ons dat omdat we klaagden dat we hoofdpijn kregen van een bepaalde plant. Het bleek dus niet aan de plant te liggen, maar aan zijn baasje die zijn koffie er telkens bij kieperde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koffie en ook thee bevat stoffen die planten ook nodig hebben, het kan dus geen kwaad om er af en toe een scheut van aan de planten te geven. Koffie bevat veel kalium en dat is goed voor de stevigheid van de plant. Kalium zorgt ervoor dat de wortels goed het vocht opnemen en gelijktijdig verlaagt het de vochtafgifte door het blad. Hij is daardoor minder gevoelig voor droogte. Ook worden andere belangrijke stoffen beter door de plant getransporteerd en bereiken zo snel andere delen van de plant. Kalium houdt ook de celspanning van de plant in stand.

Thee bevat weer veel magnesium en sulfaat. Magnesium is goed voor de aanmaak van bladgroen en de stofwisseling activatie die ervoor zorgt dat de plant goed groeit. Sulfaat bevordert de wortelgroei en de zaadprod

Omdat een plant ook voedingsstoffen nodig heeft als calcium, fosfaat en ijzer is het geen goed ideen om een plant alleen op koffie en thee te laten leven, omdat hierin weinig van die stoffen zit. Planten blijven dus ook voedingsstoffen nodig hebben en dus moet regelmatig tijdens groei-/bloeiperioden bijgemest worden. Koffie is dus niet verkeerd om aan een plant te geven ;-)
amc