Ben ik verplicht mijn huurflat asbest-vrij te laten maken door de woningbouwvereniging?

ik moet er twee dagen en een nacht voor mijn huis uit en ik zie enorm op tegen de overlast en alles dat ik binnenshuis moet ontruimen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zoals hierboven al genoemd: De verhuurder is eigenaar van de flat en die bepaald wat er aan onderhoud gedaan moet worden. Vaak wordt het verwijderen van asbest uit woningen planmatig verricht en wordt daarvoor een heel blok ineens aangewezen. Dit is kosten effectiever en veiliger dan zomaar een enkele woning aanpakken. Als huurder heb je echter ook wel rechten. Je hebt het recht bezwaar te maken tegen de voorgenomen werkzaamheden en deze om zwaarwegende redenen niet door te laten gaan. Daarnaast kun je, in jouw omstandigheden, om een betere financiële vergoeding vragen of een door de verhuurder betaald tijdelijk onderdak (hotel, vakantiewoning) omdat je niet zo even een ontruiming kunt regelen. Neem contact op met je verhuurder en de gemeente afd. WMO. Zij hebben beiden een zorgplicht waar het gaat om welzijn en ondersteuning.

Je flat is eigendom van de wbv en als die onderhoud willen verrichten ben je als bewoner verplicht daaraan mee te werken. Als het asbest dat verwijderd wordt onbeschadigd is is er weliswaar geen directe aanleiding om het te verwijderen, maar gelet op de grote vervuiling die telkens weer ontstaat als asbesthoudende panden door brand verwoest worden is het wel verstandig om het nu weg te halen.

Bronnen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regel...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100