Waarom heb ik in mijn huis altijd pissebedden, lieveheersbeestjes, spinnen, fruitvliegjes en oorwurmen?

In huis zie ik regelmatig lieveheersbeestjes, pissebedden, spinnen groot en klein en zo af en toe oorwurmen en fruitvliegjes.

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om kieren en gaten in vloeren en muren dicht te gooien, maar ik kom maar niet van deze insecten af.

En waarom kruipen ze altijd, van waar is mij nog altijd een raadsel, naar binnen, ongeacht of het koud of warm is buiten?

Onder het huis heb ik een kruipruimte en via de zolder loopt o.a. een C.V. buis via het dak naar buiten.
Dat de insecten zich via deze route een weg naar binnen banen kan ik begrijpen, maar de insecten zijn niet geconcentreerd op die plekken, maar verpreid in het huis.

En die fruitvliegjes begrijp ik ook niet, want meestal gooi ik voedsel niet weg, behalve hele kleine restanten op het bord. Dus veel voedselresten heb ik niet in mijn prullenbak en ligt ander voedsel in keukenkastjes of de koelkast.

En is er een middel waardoor ik van deze insecten af kan komen, al dan niet definitief, of het aantal aanzienlijk verminderen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus +
Goeie vraag, veel mensen hebben hier last van.
nounka
8 jaar geleden
jep Maar ik heb gelukkig ene hele goede insectenverdelger ; 3 katten die dol zijn op beesten.
Ze doen niets liever dan spinnen vangen en opeten. Vliegen achterna hollen,...
Verder heb ik nog een terrarium en aquariumbewoners dus die beestjes vinden wel altijd een goede 'oplossing'.

Het beste antwoord

lieveheersbeestjes kunnen vliegen en komen wel eens per ongeluk in huis, maar in de herfst komen ze binnen om te overwinteren.
Pissebedden en oorwormen, kunnen niet zonder vocht.
In een droog huis kunnen ze niet leven.
Dus je moet dan wel vocht in je huis hebben.
Fruitvliegjes leven van fruit, heb je dus fruit in huis, dan zal je ook fruitvliegjes binnen hebben, ze komen op de geur van fruit af.
Huisspinnen leven in huis, eten o.a. muggen en fruitvliegjes, krijgen ook jongen en is dus heel normaal en zelfs nuttig in huis.
Vind je dat vervelend, ga dan met de stofzuiger achter de aan en weg zijn ze.

Wat verder te doen?
Het allerbelangrijkste is, zorg voor een droog, goed geventileerd huis.
Daar kunnen pissebedden en oorwormen niet leven
Fruit altijd in de koelkast
Kleine voedselresten nooit in een prullenbak gooien!!
Altijd het huis uit!
En ja een enkel beestje binnen ontkom je nooit aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus,
maar bananen mogen niet in de koelkast en fruitvliegjes komen ook af op het lekbakje van het senseo-apparaat.
ronron1212
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana en juist van bananen zijn de fruitvliegjes dol op!
Maar eerlijk gezegd, ik zie ze hier ook wel eens vliegen, maar ze zijn zo klein.
je kan toch niet in een steriele wereld leven

Andere antwoorden (2)

Dat kan niet. Insecten wonen, kruipen, komen, gaan en planten zich voort waar ze het maar comfortabel vinden, en dat wij onze huizen voor onszelf hebben bestemd, hebben ze weinig boodschap aan : zij vinden het er ook heerlijk. Poetsen heeft ook weinig nut, insecten kunnen veel meer kieren en gaatjes gebruiken dan jij kun schoonmaken of zelfs maar ontdekken.

Natuurlijk kun je een insectenplaag wel érger maken door niet op te ruimen, niet te stofzuigen, etensresten te laten slingeren enzovoort, maar zelfs als je dat allemaal heel obsessief en intensief en voortdurend wél doet, zal het nooit genoeg zijn om alle mogelijke insecten uit te roeien.

Vooral in de zomer tieren de insecten welig, en heb je ongetwijfeld vaker een deur of een raam openstaan, en dan is het een komen en gaan van kleine medebewoners. De meeste zijn gelukkig niet schadelijk, en er zijn zelfs heel nuttige opruimers bij. Maar inderdaad lijkt het soms wel alsof ze uit het niets ontstaan.

Je huis nog meer potdicht maken is ook voor jezelf niet gezond, dus daar moet je niet naar streven. En vrijwel zeker gaat ook dat niet helpen. Je hebt een zekere mate van frisse lucht nodig, dus maak van je huis geen hermetisch gesloten bunker - voor zover dat al mogelijk is. Met een paar beestjes om ons heen zullen we gewoon moeten leren leven.

Het enige dat je nog zou kunnen beïnvloeden is zorgen dat je in een wijde cirkel rondom je huis niets hebt dat ook maar een beetje op natuur lijkt. Geen tuin, geen planten, geen bloempotten, geen kieren en gaatjes, alleen maar 1 massieve betonnen vlakte, zonder voorwerpen erop die weer leuke schuilhoekjes kunnen vormen. Dan vormt dat voor veel (kruipende, niet de vliegende) insecten wel iets van een hindernis. Maar dat middel is vermoedelijk erger dan de kwaal.

Of je trouwens fruit en groente in een keukenkastje hebt liggen of open en bloot op de fruitschaal maakt erg weinig uit. Alleen de koelkast is een tamelijk insectveilige plek, waar ze het ook niet prettig vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
PLUS
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana
Veel beloven, weinig geven, doet Marleen niet in vreugde leven :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, Jodokus, ik ben heel, heel erg druk en pas woensdag weer in Nederland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dankrijg je die plus voorlopig van mij.
Er is al veel gezegd, bijna alles.

Als je last hebt van fruitvliegjes, is het zaak om fruit in de koelkast te bewaren [ook hele meloenen, komkommers en lente- of bosui]. Alleen de avond tevoren dit voor consumptie eruit te halen [doe ik met kersen, aardbeien bijvoorbeeld gaan te snel, dus dat is meer laatste minuten werk].

Wat je ook voor voedselresten hebt, niet in de prullenbak/vuilnisbak binnen [trouwens ook niet op je balkon naast de keukendeur!].

Antwoord / oplossing :

Doe het meteen in kleine handzame pedaalemmer zakjes [kosten ca. 65 cent per pakje/Jumbo] en het belangrijkste : je moet je aanwennen om IEDERE DAG dit zakje mee te nemen als je de deur uit gaat en WEG TE GOOIEN, ook op dagen dat je denkt "ach, zo warm is het niet!"...
Op dagen dat het bijzonder warm is, kun je het zakje in de koelkast bewaren. Het is voedsel al zijn het resten of afval, dus vies is dat niet, de kans/het risico op meer beestjes neemt hiermee aanzienlijk af [eigen ervaring, werkt prima! ik heb nog maar zelden last van fruitvliegjes].

Het vochtprobleem dat je hebt [pissebedden] zul je aan moeten pakken, anders blijft dit zo.