Heb ik een wespennest in huis?

Vorige week vloog er een wesp tegen mijn raam aan aan de binnenkant, terwijl het raam dicht zat. Vandaag kwam er een uit een kast vliegen die ik ook meteen weg heb gejaagd met een krant en later vloog er ineens nog een door dezelfde ruimte. Iets later zat er ook een in de woonkamer (die eerste drie waren op zolder).
Er zitten heel veel wespen hier in de buurt momenteel, zie ze echt overal vliegen.
Heb ik een wespennest in huis? En zo ja wat moet ik nu doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ga overdag bij zonnig weer je huis bekijken aan de buitenkant. Een nest bevat nu al honderden wespen. Zie je een wesp vliegen kijk naar welke richting hij vliegt. Zoek net zo lang tot een plek waar ze heen en weer vliegen, redelijk dicht bij elkaar. Dat volgen en je komt bij hun nest uit, kan ook bij je buren zitten. Bij sommige wespennesten is er ook een kier/ gaatje naar binnen toe, waar ze per ongelijk wel eens door gaan.

Eerst zelf eens goed op onderzoek uit gaan om zeker te weten waar de wespen vandaan komen. Als dan blijkt dat je een wespennest hebt, dan kun je de gemeentelijke ongediertebestrijding of een particuliere wespenbestrijder/imker in de arm nemen.

Ga daar maar vanuit! Ze zitten vaak (bij oudere huizen) onder de dakpannen. Ik heb zelf ooit toen ik klein was, 1 in mijn slaapkamer gehad. Geen pretje. Mijn vader heeft hem toen zelf uitgeroeid. Doe dit alleen met de juiste bescherming. In onze huidige woning, hebben we eens nest voorkomen. We zagen de koningin naar binnen vliegen. Echt dat was een gigantisch beest. Toen hebben we het gaatje dicht ge-purt, later zat hij alleen in de slaapkamer. Nadat de koningin gesetteld is, is er geen stoppen meer aan. Ja, je moet zorgen dat het stopt :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100