Heb ik een wespennest in huis?

Vorige week vloog er een wesp tegen mijn raam aan aan de binnenkant, terwijl het raam dicht zat. Vandaag kwam er een uit een kast vliegen die ik ook meteen weg heb gejaagd met een krant en later vloog er ineens nog een door dezelfde ruimte. Iets later zat er ook een in de woonkamer (die eerste drie waren op zolder).
Er zitten heel veel wespen hier in de buurt momenteel, zie ze echt overal vliegen.
Heb ik een wespennest in huis? En zo ja wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
3.4K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je zelf alleen losse wespen ziet, hoef je nog geen wespennest te hebben.
Het kan zijn dat ze ergens naar binnen gevlogen zijn en later een uitweg zoeken.
Een echt wespennest heeft 7000 wespen, dus een paar wespen hoeft nog geen nest te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk ook niet direct aan een wespennest. Wij hebben er eens een binnen gehad en toen zagen we iedere ochtend minimaal 10 wespen in die ruimte.

Het beste antwoord

Ga overdag bij zonnig weer je huis bekijken aan de buitenkant.
Een nest bevat nu al honderden wespen.
Zie je een wesp vliegen kijk naar welke richting hij vliegt.
Zoek net zo lang tot een plek waar ze heen en weer vliegen, redelijk dicht bij elkaar.
Dat volgen en je komt bij hun nest uit, kan ook bij je buren zitten.
Bij sommige wespennesten is er ook een kier/ gaatje naar binnen toe, waar ze per ongelijk wel eens door gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals Eddijst het zegt is de goede manier om het nest te vinden, als de wespen in huis komen is de kans heel groot dat het nest ook bij u zit. Pas wanneer de ingang van het nest is gevonden kan er overgegaan worden tot verdelging. Door brandweer bvb.

Andere antwoorden (2)

Eerst zelf eens goed op onderzoek uit gaan om zeker te weten waar de wespen vandaan komen. Als dan blijkt dat je een wespennest hebt, dan kun je de gemeentelijke ongediertebestrijding of een particuliere wespenbestrijder/imker in de arm nemen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik kan zelf nergens iets vinden. Maar las ook ergens dat ze goed verborgen kunnen zitten.....
Ga daar maar vanuit! Ze zitten vaak (bij oudere huizen) onder de dakpannen.
Ik heb zelf ooit toen ik klein was, 1 in mijn slaapkamer gehad. Geen pretje.

Mijn vader heeft hem toen zelf uitgeroeid.
Doe dit alleen met de juiste bescherming.

In onze huidige woning, hebben we eens nest voorkomen.
We zagen de koningin naar binnen vliegen. Echt dat was een gigantisch beest.
Toen hebben we het gaatje dicht ge-purt, later zat hij alleen in de slaapkamer.

Nadat de koningin gesetteld is, is er geen stoppen meer aan.
Ja, je moet zorgen dat het stopt :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Dus een paar wespen en je hebt een wespennest?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ingang dichtmaken is zinloos en gevaarlijk, wespen vinden altijd een andere in- of uitgang, wat nog vervelender uit kan vallen. Wespen bestrijd je alleen met behulp van de juiste bestrijdingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, niet met een paar wespen ronron1212! Als hij weer naar zolder gaat zullen er ook wel meer komen dan. Een paar wespen, kan betekenen dat er een nest in de buurt is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En crea, ik bedoelde ook absoluut niet dat RickGAE zelf het gat moet gaan dichten. Korte uitleg: Wanneer de koningin nog heen en weer vliegt, is ze haar nest aan het bouwen. Er zijn dan nog geen eitjes gelegd, en ook geen "werksters" aanwezig. Als dit zo was, was de koningin haar nest niet meer uitgekomen! Er was dus verder nog niets aan de hand, we hebben het voorkomen. http://www.beesies.nl/wesp.htm 10 tot 20 wespen, had ik toen 's ochtends in mijn slaapkamer.
En dit kwam wel door een nest onder de pannen.