Waarom worden de bladeren van mijn passiebloem slap?

Mijn passiebloem staat op het balkon tegen een muur in een pot. Hij doet het heel goed, groeit goed en heeft veel knoppen. Maar sinds gisteren zijn alle bladeren slap gaan hangen. Ligt het aan teveel of te weinig water. Ik heb hem steeds flink water gegeven omdat hij in de volle zon staat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook worden de blaadjes aam de onderkant een beetje geel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
31.7K
jc54
8 jaar geleden
Even met de vinger in de potgrond. Als de grond vochtig (nat) aanvoelt heb je er een waterplant van gemaakt, en is je plantje aan het verdrinken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De aarde voelt vochtig aan maar niet nat. Een beetje zoals het uit de zak komt maar dan iets vochtig.

Het beste antwoord

Er kunnen verschillende oorzaken zijn dat de plant slappe blaadjes krijgt. Krijgt de pot wel een goede afwatering? Daarmee bedoel ik dat er onderin de pot gaten zitten en het overtollige water dan ook weg kan stromen.
Het kan ook zijn dat de plant teveel zon op haar wortels krijgt. We hebben veel zon gehad en vooral op een zonnig balkon heb je dan kans dat de bovenwortels uitdrogen. Desnoods kan je er dan een heideplantje of ander laagblijvend groen plantje voor planten.
Bloeit hij erg uitbundig, dan kan het ook zijn dat hij te weinig voeding krijgt. Geef hem in dat geval wat extra tuinmest. Het kan echter ook zo zijn dat je hem misschien teveel mest hebt gegeven. Je weet zelf het best wanneer je voeding hebt gegeven dus...
Zolang het zo zonnig blijft, kan je hem het best wat meer schaduw geven. Dat kan je bijv. doen door tijdelijk op je balkon er een laken voor te spannen op hete zonnige dagen.

Op zich is een passiebloem best een sterke plant. Ik heb er een die al jaren in mijn tuin staat op het zuiden, tegen een muurtje. Hij woekerde onder mijn hele terras door waar alleen zandgrond onder ligt. Overal kwam hij omhoog en groeide maar door. Inmiddels is hij weer uit een spleetje omhoog gedrongen en bedekt mijn hele keukenmuur bijna, terwijl ik hem vorig jaar, daar bijna tot op de grond had afgeknipt. Hij gaat gewoon weer door en zit vol bloemen en knoppen. Ik heb hem zelfs nog nooit bemest of water gegeven. Alleen als het lang niet geregend had kreeg hij een flinke plens.

Mocht alles niet baten, neem in elk geval een paar stevige scheuten van zo'n 15 cm, als die er nog aan zitten, haal de onderste blaadjes eraf en zet ze in een potje met schoon leidingwater waar je een mespunt stekpoeder in hebt opgelost. Na ca. 2 weken komen er worteltjes aan en als die ong. 1 cm. groot zijn, kan je ze weer opkweken tot plantjes. Houd alleen in de gaten dat het water niet verdampt en ze droog komen te staan.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op zich lust de passiebloem wel een flinke slok, zeker als hij in de zon in een pot tegen een muur staat.
Ik vrees dat het wel eens de gevreesde verwelkingsziekte zou kunnen zijn.
Als dat het geval is, dan is je plant niet meer te redden.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
He gever, ik hoop het niet maar ik zou ook niet weten wat het anders zou kunnen zijn.
Rieneke1
8 jaar geleden
Nee ik hoop het ook niet voor je, maar ik ben er bang voor.
Balen he, juist als hij zo mooi in de knop staat :(
Nooit de plant water geven als de grond nog vochtig is.
Geef je te veel water, dan kunnen de haarworteltjes gaan rotten.
Een plant kan alleen water opnemen via zijn haarwortels.
Zijn die verrot, dan gaat de plant verdrogen, dus slap hangen.
Veel mensen die dat zien, denken oh te droog!
En geven hem een beetje extra water.
Einde van de plant, helaas.