Wat is het verschil tussen een meetlat en een lineaal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
9.8K
Antoni
8 jaar geleden
Volgens Wikipedia moet "liniaal" worden geschreven. Wist ik niet. Kijk voor meer informatie over de verschillen tussen deze woorden ook op https://nl.wikipedia.org/wiki/Liniaal en https://nl.wikipedia.org/wiki/Meetlat.
Amadea
8 jaar geleden
Bij wikipedia kun je er echter niet van op aan dat het 100% correcte informatie is. Maar ook officiële taalsites geven aan dat het inderdaad zo is. De verwarring is ontstaan door het gelijkende woord lineair. Dat schrijf je wél met een e. Maar liniaal is dus echt met twee i's. Wist ik ook niet, en Erna55 blijkbaar eveneens niet.
Antoni
8 jaar geleden
In plaats van "woorden" in mijn reactie bedoelde ik "voorwerpen" of "gebruiksvoorwerpen". Het gaat de vraagsteller natuurlijk niet om taalkundige verschillen!

Antwoorden (1)

Een lineaal heeft een rechte kant waarlangs je een strakke lijn kunt trekken.
Een meetlat is van hout, en kan wat deukjes krijgen waardoor de strakke lijn wel eens bobbelt.
Met beide instrumenten kun je lengtes afmeten .

Toegevoegd na 18 uur:
Nog even iets over het woord lineaal of liniaal :
Met een i of met een e? Lineaal lijkt de beste papieren te hebben. Denk maar aan lineair. Het woord lineair hebben we overgenomen uit het Frans en betekent lijnvormig, uit lijnen bestaand.
Het Franse woord ligne is ontleend aan het Latijnse linea en betekent lijn. Ook kennen we de uitdrukking linea recta. Dat betekent in een rechte lijn, rechtstreeks, direct.
Moeten we nog vertellen dat het Nederlandse alinea (oorspronkelijk: op een nieuwe regel) ons bereikt heeft vanuit het Latijn en via het Frans? Het Frans was in Nederland in de 17e, 18e en 19e eeuw de voertaal van de elite. Via Latijn en Frans lijkt de e in lineaal dus een logische en juiste keuze.
Logisch of niet, toch is liniaal de correcte spelling. Met een i. Vermoedelijk is liniaal ontleend aan het Noord-Franse lignal. De i zit ook in het Nederlandse woord linie en in het werkwoord liniëren: evenwijdige lijnen trekken.
Liniaal heeft nog een aardige eigenschap. Er zijn woorden die zowel een de-woord als een het-woord kunnen zijn en toch hetzelfde betekenen. Liniaal wordt het vaakst met de als lidwoord gebruikt, maar het liniaal is ook correct. Er is geen verschil in betekenis.
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ik dacht altijd dat een lineaal niet per se meeteenheden aangaf. Met een lineaal van 30 centimeter kan dan dus in de praktijk alleen een afstand van 30 centimeter worden afgemeten (en je kan er een strakke lijn mee trekken). Op een meetlat zijn wel altijd meeteenheden vermeld, zodat hiermee iedere lengte in millimeters en centimeters tot de uiterste lengte van de meetlat kan worden afgemeten. Klopt dat niet?
Antoni
8 jaar geleden
De tekst van de Engelse Wikipedia-pagina https://en.wikipedia.org/wiki/Ruler, die de equivalent is van de Nederlandse pagina over de liniaal https://nl.wikipedia.org/wiki/Liniaal, lijkt mij gelijk te geven over mijn vermoeden: "A ruler, sometimes called a rule or line gauge, is an instrument used in geometry, technical drawing, printing, engineering and building to measure distances or to rule straight lines. The ruler is a straightedge which may also contain calibrated lines to measure distances.". Maar misschien kan voor een liniaal zonder meeteenheden beter de term "rei" worden gebruikt, ontdekt ik ook. Interessant onderwerp, dit!
Antoni
8 jaar geleden
Sorry, ik maakte een typfoutje: lees "ontdekte ik" waar ik "ontdekt ik" schreef.
Erna55
8 jaar geleden
Een meetlat geeft cm en mm aan. ( en/of inches)
De moderne linealen hebben meestal ook wel een maataanduiding. Dat is denk ik de reden dat er geen meetlat EN lineaal meer in de schooltas zit. Mijn gedachte : de ouderwetse lineaal was van metaal, en daarom niet zorgvuldig genoeg voor mm- werk.
De kunststoffen zijn precies en brokkelen niet zo snel af. Ik herinner me het woord "rei" . Vooral bij papierverwerking gebruikten we een lange metalen "lat" waarlangs je met een stanleymes kon snijden.
En later hoorde ik een tapijtlegger om een rei vragen.