Kun je dingen bewaren in een ongeisoleerde garage?

Ik ga met planken de bovenkant bedekken om daar dingen neer te zetten. We hebben geen zolder dus al ons troep staat op een lege kamer. Nu is het garage niet geisoleerd en wil ik daar dingen op gaan bergen zoals een: kinderbox, kerstboom, dozen met dingen in het huis van hout een kinderwagen enz. Gaat dit in de winter winter niet kapot? En helpt het zoja alsnik alles netjes inseal met bijv plastic vuilniszakken en goed vast maak?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
13.4K

Antwoorden (2)

Bijna alles kan tegen temperaturen onder nul.

Eventuele problemen:
Vocht. Die schuur staat er al dus je weet of het vochtig is, kan je ook ruiken, anders ventileren.
Ongediertje: Heeft ook deels te maken met vocht. Spinnen, insecten, muizen maken spullen vies en soms kapot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Is er (g)een verschil tussen een garage (uit de vraag) en een schuur (uit jouw antwoord) als het gaat om dingen bewaren in die ongeïsoleerde ruimte?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
schuur / garage: Een schuur kan groter zijn dan een garage en andersom.
Een goed houthok kan soms zelf geschikter zijn, daar is het droog en vocht is de belangrijkste factor wat betreft bewaren.
als je deze spullen plaatst in een ongeisoleerde garage heb je kans dat er vocht in trekt, en dat gaan op den duur inderdaad ten koste van de kwaliteit. Alles inpakken in plastic is geen goed idee. Zelfs als je het luchtdicht verpakt met plastic kan het gaan condenseren door bijv vocht wat uit de spullen trekt. Bovendien zul je dan in het plastic door temperatuurverschillen alsnog te maken krijgen met vochtproblemen, in de vorm van condensvorming aan de binnenzijde van je perfecte verpakking. Want in de meubels zit nu ook al een hoeveelheid vocht, die er misschien juist wel uit wil trekken.
Wat je wel kunt doen is inpakken in verpakkingsschuim, Verpakkingsschuim is er in twee verschillende kwaliteiten; een witte kwaliteit met een soortelijk gewicht van (SG)-18 en de antraciete kleur SG-25. Beide geschikt om kostbare spullen veilig op te bergen en mee te vervoeren. Antraciet verpakkingsschuim is iets steviger dan de witte variant SG-18.

Andere oplossingen zijn een ontvochtiger plaatsen, maar dit kost (op termijn) veel energie, en is als dweilen met een druppelende kraan in een ruimte zoals beschreven. Een duurzamere oplossing voor de langere termijn is het gedeelte wat je opslagruimte wilt maken, direct isoleren (ik begrijp dat dit een soort zolder is/wordt?). Wel wat duurder, maar wel een oplossing die op langere termijn het meest effectief is, ook wanneer je andere spullen wilt gaan plaatsen