wat voor soort spin is dit?

Ik vind de laatste tijd steeds vaker gekke en grote spinnen in mijn huis. Weet iemand wat voor soort dit zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Antwoorden (2)

De linkerfoto laat een schorsmarpissa zien, Marpissa muscosa. De grootste springspin van West-Europa.

Op de rechterfoto staat een kerkzesoog, Segestria florentina. Oftewel een Florentijnse muurspin. Te herkennen aan de groene metaalglans op de kaken. Deze spin is trouwens in staat om mensen te bijten, wat aanvoelt als een wespensteek en daarna enkele uren lokale pijn en een doof gevoel geeft.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh dan heb ik eindelijk bevestiging dat een spin kan bijten. Dr zat een keer een spin op me en voelde een sterke pijn op die plek. Toen ik tegen mn ouders zei dat ik gebeten was door een spin zeiden ze dat dat niet kon. Ik was een jaar of 7 :p
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben ook een keer gebeten door zo'n springspin. Die werd vasgebeten door een groter webspin en ik wilde hem bevrijden. Ik pakte ze alletwee en de kleinere springspin beet me toen. Een scherp prikje..en even auw. Waarschijnlijk harder gebeten door z'n paniek omdat ie bijna opgegeten werd.
De Florentijnse muurspin. We hebben geen gevaarlijke spinnen in Nederland. Een spin kan niet door de huid bijten. Maar deze spin komt van oorsprong uit warmere gebieden en deze veroorzaakt een zeer pijnlijke beet, blijf uit zijn buurt. Hij heet ook wel kerkzesoog. Je herkent hem aan de groen glanzende kaken. Vooralsnog komt hij alleen in Zeeland voor in grote gebouwen. Hij is wellicht meegekomen met schepen.