Heeft de warmwaterdruk verband met de druk in de CV ketel?

Mijn warmwaterdruk in mn nieuwe woning is helaas erg laag. Ik kan de CV echter bijvullen tot 1.0 bar. Is het zo dat de waterdruk in de douche laag is omdat de druk in de CV niet hoger dan 1.0 komt?
Ik heb de spaarkop al uit de douchekop gehaald, zonder verbetering.
Ik heb een intergas compact HRE.

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
6.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb bij de antwoorden gereageerd, klopt het dat je die 1 bar niet hoger krijgt tijdens het bijvullen? 1 bar op de CV is laag, maar meestal net voldoende voor een correcte werking.
1 bar op de waterleiding zorgt voor een zwakke douche.
Als het goed is geldt dat dan voor alle kranen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is je hoofdkraan bij de meterkast wel volledig open?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb ook een Intergas HRE 24/18 en heb sinds kort hetzelfde probleem, de douche waterdruk is plots heel erg laag geworden, de cv-monteur zegt dat dat niets met de ketel te maken kan hebben, maar ik lees op een forum dat iemand die hetzelfde probleem had en werd geadviseerd om een schroefje aan te draaien dat in de ketel zat, daar wel degelijk mee gebaat was. Is er nu wel of niet een verband tussen de werking van de cv-ketel en de waterdruk? Hoe werkt dat dan precies?

Het beste antwoord

De druk in het CV gedeelte heeft niets te maken met de capaciteit of waterdruk in je douche. het douche water moet in je CV door een warmtewisselaar hoe groter deze is hoe meer warm water druk er is. je geeft niet aan welk type nummer het is maar de 24/18 geeft 6 liter p/min. water met een verhoging van 20 graden. de 28/24 geeft al 12,5 liter per minuut met een verhoging van 20 graden. dus jou probleem is alleen de capaciteit van de CV.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Goed gedetailleerd. (Tegelijk getypt)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze hebben wel iets met elkaar te maken,
De druk in de CV kan tijdens het bijvullen niet hoger worden dan de druk op de koudwater leiding. Als die 1 bar niet hoger kan (en dat lijkt me in de vraag te staan) Dan is de druk de oorzaak.

Andere antwoorden (1)

Nee, de "warmwaterdruk" is in principe gelijk aan de "koudwaterdruk".
Het is wel zo dat de stroomsnelheid van het warme water kleiner is dan die van koud water, omdat de ketel de tijd moet hebben om het water op te warmen, en dat wordt beperkt door de capaciteit van de CV ketel.
Met de druk in de CV bedoel je waarschijnlijk de druk in het verwarmingscircuit, de radiatoren. Die staat los van de druk uit je douche. Die twee systemen zijn strikt gescheiden.
Overigens lijkt me een keteldruk van 1 bar erg laag. Meestal is het 1,5 tot 2 bar.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1 bar is nogal laag.
Ik lees de info in de vraag zo dat de waterdruk in de ketel niet hoger kan omdat de koud waterdruk niet hoger is. Daarvan uitgaande zou mijn antwoord dan ook Ja zijn.