dat ligt eraan hoeveel provisie de adviseur krijgt van de bank waar de hypotheek wordt afgesloten

je kunt dit wel opvragen en ze zijn verplicht dit te melden

Toegevoegd na 1 minuut:
voorheen wilde sommige adviseurs nog wel eens een hypotheek afsluiten bij de bank waar ze zelf het meest provisie kregen terwijl dit niet de beste keuze was voor de klant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb onlangs een hypotheek afgesloten, ik kon bij de adviseur kiezen uit 1% van de hypotheeksom of een bepaald uurbedrag.

Toegevoegd na 1 minuut:
het uur bedrag weet ik niet meer. Ik weet wel als je een hypotheek onder de 2 ton neemt, je beter kunt kiezen voor het 1% gedeelte, want er gaat meer werk en tijd in zitten als je bedenkt, maar dat was mijn ervaring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben jaren (hypotheek)adviseur. Vaak rekent men 1% afsluitprovisie over het bedrag van de lening (valt over te onderhandelen). Daarnaast verdient men forse afsluitprovisies op de bijbehorende levensverzekeringen. Ook wil men graag de rest van de verzekeringen (opstal, inboedel, avp, rechtsbijstand, auto etc.) in orde maken. Naast afsluitprovisies ook nog leuke doorlopende provisie tot 20 % per jaar. Oftewel 1 goede klant per maand en je hoeft verder niet te werken, of zoals ik dat doe gewoon op basis van uurtarief laten betalen. Verdien je ook goed je geld mee, blijf je van de straat, goed voor je gemoedsrust en hou je leuke relaties aan over en kan je je profileren met je deskundigheid etc. Oftewel : het afschaffen van de provisie-regelingen mag zo snel mogelijk doorgevoerd worden in het belang van de consument en de aanbieders.