Kan de bouwer mij toegang tot mijn woning weigeren?

Binnenkort teken ik voor een nieuwbouwhuis. Vanaf dat moment ben ik ook eigenaar van de woning. Het huis is al afgebouwd met uitzondering van het toilet en sanitair. Dat is vertraagd en zal pas na de datum van tekenen geplaatst worden.

Nu wil de bouwer mij geen sleutel geven zodat ik bijvoorbeeld alvast muren in voorstrijk kan zetten tot zij het sanitair af hebben. Kan dit zo maar? In het koopcontract is hier niets over geregeld.

Toegevoegd na 5 uur:
Ter aanvulling. Volgende week wordt de koop gesloten bij de notaris. Mi hoort daar ook de overdracht bij.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Contact opnemen met de makelaar en/of notaris. Deze zouden je hierover meer moeten kunnen vertellen.
Reddie
9 jaar geleden
Je krijgt de sleutel pas bij de oplevering, en niet bij het tekenen van het koopcontract.
De bouwer levert pas op als alles wat hij moet doen ook inderdaad gedaan is.
Jij kunt daar niet tussendoor gaan rommelen, want dan kun jij intussen dingen gaan veranderen, waarna jij de schuld bij de bouwer legt.
Dat gaat dus niet gebeuren.
Antoni
9 jaar geleden
Het is jouw woning (nog) niet, dus zo onlogisch is het niet dat jou de toegang wordt geweigerd, lijkt mij. Waarom je "mijn woning" zet in de vraag is mij dan ook een raadsel. Jij bent de eigenaar (nog) niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het tekenen van een koopcontract betekent nog niet dat je eigenaar bent.
Je wordt pas eigenaar na de overdracht bij de notaris. http://www.notarisjvc.nl/Huis_Hypotheek/Huis_leveren/Wanneer_bent_u_eigenaar.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@linden015 en @antoni: volgende week zitten we bij de notaris. Daarna is het toch zeker mijn woning...?
Antoni
9 jaar geleden
Zo precies weet ik het allemaal niet: ik heb zelf nog nooit een huis gekocht, maar op dit moment staat de bouwer in zijn recht jou de toegang te weigeren. Pas als de bouwer klaar is met zijn werkzaamheden en alle formaliteiten zijn afgehandeld, zal hij de woning aan jou (willen en moeten) overdragen.
Erna55
9 jaar geleden
Het is al gezegd door Reddie en linden015 : Je wordt pas eigenaar na de overdracht. Zo is het nu eenmaal.

Het beste antwoord

Je vraag is helaas toch niet helemaal duidelijk.
Ik lees hem nu zo dat je feitelijk toegang wilt tot de woning VOOR de datum van de daadwerkelijke oplevering.

Dat mag de bouwer je inderdaad weigeren en als hij verstandig is doet hij dat ook.
Ook al gaat het maar om een paar dagen.

Ook bij een bestaand huis kopen komt dit soms voor, dat de koper er voor de overdracht al in wil om iets te klussen. Omdat dat veel kleinschaliger is meestal wordt dit soms door de verkoper toegestaan maar die moet zich realiseren dat hij daar wel een risico mee loopt. Stel dat er (door het gedrag van de aanstaande koper) iets zwaar beschadigd raakt, of bijv het hele huis brand af? Meestal gaat het goed maar als het fout gaat heb je een probleem.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als de daadwerkelijke overdracht is gedaan en je hebt de sleutel is het precies andersom. Dat de bouwer dan nog iets moet doen komt vaker voor.

Maar dan moet hij met jou afspreken in overleg wanneer het jou schikt en mag alleen de woning in met jouw toestemming

Toegevoegd na 8 uur:
Ik zie je toevoeging en daarmee blijft mijn antwoord van kracht.
Op dit moment mag de bouwer je de toegang nog ontzeggen.
Jammer voor jou maar uit oogpunt van de bouwer te begrijpen.

Ik weet niet of het in jouw geval zo is maar als er een heel complex moet worden opgeleverd is het onmogelijk voor een bouwer om bij te houden wie dan wel in de woning is en wie niet en waar de toiletbril er al wel op zit en waar niet.

Als de toekomstige eigenaren dan in en uit rennen, verdwijnen er mogelijk zaken of er gaan dingen kapot en zolang de overdracht niet is gedaan is de bouwer daarvoor verantwoordelijk en moet hij het herstellen.

Dat probeert hij te vermijden.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit je verhaal blijkt dat er nog geen juridische levering is geweest en ook geen feitelijke levering.

Je bent dus op geen enkel wijze rechthebbend om het pand te betreden, tenzij een ander daaraan mee wil werken. Maar dat moeten ze dus niet.

Tenzij je een sleutelovereenkomst regelt met de verkoper, dan mag je er wel in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgende week wordt de koop gesloten bij de notaris. Mi hoort daar ook de overdracht bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je spreekt over "Nu wil de bouwer mij geen sleutel geven..." en dat is volledig terecht, want ook als je volgende week bij de notaris zit *kan* het zo zijn dat de feitelijke levering (bij nieuwbouw de "oplevering" niet gelijktijdig zijn. De juridische levering wordt dan door de notaris voltrokken. Dit zou overigens in je koopcontract moeten staan wanneer de feitelijke levering plaatsvind, of hoe die bepaald wordt. Persoonlijk denk ik dat het goed is als je de paarden nog even op stal houdt totdat de bouwer helemaal klaar is, krijg je achteraf nooit de discussie dat schade of onvolkomendheden jou toe te rekenen zijn. Ik weet het, je bent enthousiast en kan niet wachten, maar dat is wel het beste. Die paar weken overleef je wel :-).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu is bij mij, vandaag, in het heden.
Erna55
9 jaar geleden
Lees het koopcontract er op na. Daarin staat : OVERDRACHT.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat staat zo niet in je koopcontract Erna, daar gaat het over eigendomsoverdracht (tekenen bij notaris) en feitelijke levering (als je de sleutel krijgt) bij een huis wat nog in aanbouw is wijken die momenten meestal van elkaar af. Bij een woning die al bewoond is, is feitelijke levering meestal gelijktijdig met juridische levering. artikel 3 Eigendomsoverdracht
3.1. De akte van levering zal gepasseerd worden uiterlijk op *Zo spoedig als mogelijk, doch uiterlijk op 11 februari 2015* of zoveel eerder als partijen tezamen nader overeenkomen, ten overstaan van of diens plaatsvervanger, verbonden aan: artikel 6 Feitelijke levering, overdracht aanspraken
6.1. De feitelijke levering en aanvaarding vindt plaats op *de datum van notarieel transport* vrij van huur-, lease- of huurkoopovereenkomsten met uitzondering van de volgende overeen¬kom¬sten welke door koper gestand worden gedaan: