Kan je een verlaten duiveneitje zelf uitbroeden?

Wij hebben in de tuin een duivennestje, en daarnet hebben we een dood babyduifje eruit gehaald maar er zit nog een eitje in. Hoe kan je weten of de moederduif er nog voor gaat zorgen of dat ze hem heeft verlaten en hoe kan je het eitje dan het beste uitbroeden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4.4K
Rieneke1
9 jaar geleden
Laat maar gaan, dat gaat niet lukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jammer, jammer, jammer.
Waarom doet die moederduif dat nou? Misschien kun je het eitje bewaren en volgende week je verhaal vertellen in de klas en dan het eitje laten zien.
Reddie
9 jaar geleden
@stamper , als er één duifje al dood is, dan gaat moeders toch geen energie steken in wat waarschijnlijk een verloren zaak is? En een eitje uitbroeden? Stel het lukt. Hoe dacht je dat jong dan te voeden en te leren vliegen en te leren voedsel te zoeken?
Ritsuka
9 jaar geleden
ei is waarschijnlijk al teveel afgekoeld
Ivana
9 jaar geleden
Dit is gewoon het verloop van een natuurlijk gebeuren.

Antwoorden (1)

De enige manier om te controleren of de moederduif nog voor het ei zorgt is in de gaten houden of ze weer op het nest komt. Ik weet niet hoe groot het jonge duifje was dat je uit het nest gehaald hebt. Als het een pas geboren jong was is er een kleine kans dat de moeder doorgaat met broeden, maar als het jong al een paar dagen oud was is die kans nihil. Dat zou ook geen zin hebben want duiveneieren komen altijd vrijwel gelijktijdig uit en een niet uitgekomen ei is waarschijnlijk onbevrucht. Dan hoef je ook niet te proberen het ei alsnog te laten uitkomen. Jammer van het nest, maar zo vroeg in het broedseizoen gaan veel nesten verloren door voedselgebrek of kou.