Mag er een kruipruimte in een woonvertrek zitten?

Door een ontwerpfout komt het kruipluik in een woonvertrek te zitten in ons nieuwe huis. Kan ik daar iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Er is geen bouwkundige regel die aangeeft dat een dergelijk luik niet in een woonkamer mag zitten. Wat dat betreft is er dus geen grond om protest aan te tekenen.

Wel kan er in de papieren of de tekeningen wellicht een aanleiding gevonden worden. Als daar b.v. in staat dat het luik b.v. in de gang komt te zitten, dan is dat grond voor protest.

Kijk dus vooral goed het papierwerk na. Check ook of je niet op een latere tekening niet alsnog akkoord gegeaan bent met een luik in de woonkamer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals eerder is aangegeven; er is geen regel waarin staat dat het kruipluik (bijvoorbeeld) bij de voordeur moet zijn. Zoals de persoon hierboven aangeeft: kijk de tekeningen na. Mocht je akkoord zijn gegaan met de tekening en je wilt het toch veranderen dan kan dat behoorlijk in de kosten lopen. Het bestaande luik (wat jij dus niet in je woonvertrek wilt hebben) kan dicht worden gelegd en de vloer in het woonvertrek er gewoon overheen leggen. Echter moet er dan wel ergens een kruipluik worden gemaakt (jij mag bepalen waar) maar dat dient wel vakkundig te worden gedaan. Ik weet niet in wat voor huis je woont en dergelijke, maar een gat ter grote van een kruipluik kan je niet zomaar ongestoord maken. Hiervoor zou je (als je het goed en veilig wilt uitvoeren) eerst een constructeur eraan laten kunnen rekenen. Die kan dan nagaan wat een 2e kruipluik gat voor gevolgen heeft voor eventuele belasting-verdeling op de vloer en daarmee de fundering. Al met al kan dit behoorlijk in de kosten lopen. MAAR als zij nu nog aan het bouwen zijn en de beganegrond vloer ligt nog open, kan je vragen of de aannemer voor een meerprijs (dit dus in het geval dat jij er (per ongeluk) mee akkoord bent gegaan het kruipluik in een woonvertrek te doen) het kruipluik toch op de door jou aangewezen plek kan worden gemaakt.