hoe hoog moet een houtkachel pijp boven een huis uit komen?

Hoe hoog moet een kachelpijp van een houtkachel boven het dak van een woning uitsteken en moet er rekening gehouden worden met omliggende hogere en lagere woningen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
30.5K

Antwoorden (2)

Bij daken met een dakhoek ( hoek tussen daklijn en horizon) kleiner dan 23° geld dat de uitmonding 0.5 meter boven
het dak moet uitsteken.

Bij scherpere daken moet dit apart bepaald worden. De uitmonding van de pijp moet boven de lijn van 15º vanaf de nok uitkomen.
In alle gevallen moet er rekening gehouden worden met eventuele hoge gebouwen in de nabijheid. Voor hoge opjecten binnen 15 mtr van de uitmonding moet de hoek van 15º worden aangehouden. Bij een afstand van meer dan 15 mtr moet de uitmonding van de pijp moet boven de lijn van 45º vanaf de top van het hogere gebouw komen.

In geval van een plat dak moet de uitmonding dus minstens 0.5 meter boven het dakvlak uitkomen.
fremar
9 jaar geleden
Er zijn prima berekeningen voor, zie het antwoord hierboven.
maar in de praktijk is het vaak anders.
Het kan enorm tegen vallen, maar ook meevallen.
Indien de pijp van de kachel recht omhoog gaat, dus zonder bochten, en de pijp is groot genoeg en tevens dubbelwandig tot boven het dak, is er een uitstekende trek in de schoorsteen/ pijp.
Onze pijp van de houtkachel komt helemaal niet boven het dak uit, zit er zelfs een meter onder.
Het huis van onze buren dat veel hoger is, staat op twee meter afstand.
Toch werkt de pijp uitstekend en brand de kachel onder alle weersomstandigheden prima.
Dus uitproberen, of je aan de berekeningen houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is meer dan alleen trek. Zoals (wettelijke?) regelgeving en de slaapkamer van de buren die je mogelijk via een raam met rook aan het vullen bent..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
iedere houtkachel/ open haard veroorzaakt wel ergens overlast, die van mijn buren, waarvan de pijp veel hoger zit ( boven het dak uit) geeft vaak rookoverlast, doordat de wind de rook neerslaat direct achter hun huis, dus mijn tuin.
In hoe ver er wettelijke bepalingen zijn, weet ik niet.