Welke inkt op welk materiaal verbleekt niet?

Ik heb een aantal spullen die ik langdurig (meerdere jaren) opberg in dozen of zakken. Om later nog te weten wat er in welke doos zit en hoe oud het is, schrijf ik dat op een stuk karton dat ik aan de doos bevestig (niet al mijn dozen zijn zelf beschrijfbaar).

Ik merk echter dat de tekst al binnen enkele maanden flink vervaagt. Na één tot anderhalf jaar is de tekst niet meer leesbaar.

Ik heb ook potlood geprobeerd, maar ook dat vervaagt.

Met welke inkt (of iets anders) kan ik op welk materiaal schrijven, zodanig dat de tekst na 15 jaar nog steeds leesbaar is?

Toegevoegd na 2 minuten:

--  Her-beschrijfbaarheid (dus uitwissen en iets anders schrijven) is niet nodig.

--  Een nieuw kartonnetje/etiket/label maken moet eenvoudig zijn. Dus niet eerst een speciaal mengsel moeten maken dat met een speciaal kwastje zorgvuldig dient te worden aangebracht, maar gewoon "even snel die pen pakken en dan schrijven" of iets vergelijkbaars.

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Wonen
3.5K
Bordensteker
9 jaar geleden
Door de jaren heen ben ik voor dat doel met permanent marker pens zeer tevreden geweest. Op kartonnen dozen, en ook op allerlei andere oppervlakken.
Markant (!) probleem is veelal dat deze pennen snel uitdrogen indien de dop er tussendoor niet terug op gaat. Ik heb ook (onregelmatig) met oost-indische inkt en tekenpennen zoals die van rotring gewerkt. Het probleem daarbij was toch vaak het opdrogen van de inkt en het niet goed meer werken van de pen na lange tijd niet gebruikt te zijn. Dit was in de jaren 80. Om te kijken waar tegenwoordig de problemen kunnen liggen ben ik nog gaan Googelen met “non fading ink pen” en dat soort combinaties.
Daar komt niet direct één winnende techniek uit naar voren, en de afweging tussen zoekresultaten die elkaar deels tegenspreken is best in handen van de vraagsteller. Hopelijk komt er iemand die van meer negatieve ervaringen wijzer is kunnen worden.
Amadea
9 jaar geleden
Misschien zit de oplossing erin dat je vloeibare was of iets dergelijks over het geschrevene moet smeren, waardoor de inkt niet meer in staat is om te vervagen.

Antwoorden (4)

Ik draag al jaren een kettinkje waarin een papiertje met mijn persoonlijke en medische gegevens zitten. Bij het invullen daarvan wordt geadviseerd gebruik te maken van Oost-Indische inkt. Ik kan je zeggen dat dit ook na vele jaren niet in het minst verbleekt en ongevoelig is voor vocht. Oost-Indische inkt is dus goed bruikbaar voor jouw doel. Zie ook de link: het verbleekt zelfs na eeuwen niet. Je moet er wel een speciaal pennetje voor gebruiken maar dat is te koop in elke kantoorboekhandel waar ze ook deze inkt verkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Cryofiel,

Wat ook voor (in ieder geval: voor plastic dozen) werkt is gewoon met ballpoint op een papiertje schrijven en dat dan met plakband op de doos plakken. Mits je daarbij wel zorgt dat het beschreven gedeelte onder de plakbank ligt. Ik vermoed dat dit werkt omdat op die manier de interactie met de lucht via zowel voor- als achterkant tot een minimum beperkt wordt. Als dat klopt werkt dit alleen op papier en niet op karton. Verder uiteraard niet in de zon zetten, want daar is niets tegen bestand. Volgens mij ook OostIndische inkt niet. Verder vind ik die OostIndische inkt oplossing overigens wel ideaal klinken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pennen die gebruikt worden om voor buiten etiketten te schrijven, zijn licht en UV bestendig, ook bestaan er speciale potloden voor dit doel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb al een aantal keer dozen op zolder gevonden van voor mijn geboorte, dus ruim 15 jaar oud, waarvan de opschriften nog perfect leesbaar waren. Het waren gewone kartonnen dozen (van het soort dat bij de supermarkt ligt om je boodschappen in te doen), beschreven met standaard watervaste stift.