Wat is het gevolg van het verbranden van papier in de kachel?

Mijn vraag gaat erover wat de gevolgen zijn van het verbranden van papier in de kachel. Zowel bedoeld om de kachel aan te steken, als ook het persen van papieren briketten op die te verbranden. Zijn er negatieve gevolgen voor de omgeving? Zoals meer luchtvervuiling. Of zijn die verwaarloosbaar? En zit er groot verschil op het soort papier en het soort bedrukking van het papier op gebied van vervuilende gevolgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
13K

Het beste antwoord

Indien het papier niet is geperst en goed droog is, zal het snel en bijna volledig verbranden.
Geperste briketten van krantenpapier, verbranden zeer moeizaam, waardoor er veel schadelijke stoffen vrij komen, vooral van de inkt van de krant.
De verbrandings temperatuur is te laag, dus een onvolledige verbranding, dus heel veel as je kachel en veel schadelijke stoffen in de lucht.
Ook een grote kans op verbrande papiersnippertjes in de lucht vanuit de schoorsteen.
Gewoon niet doen!!
Bij de kachel aan steken kan je uitstekend droge kranten gebruiken.
Maar enkele proppen van enkele velletjes krant.
Scheur de krant in twee delen, rol ze op, maak er een paar draaien aan, buig het gedraaide rolletje om en geef er een knik in.
De rolletjes draaien nu niet meer terug en zullen uitstekend branden.
Gebruik deze als aanmaakhoutjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Ed,
Het hangt wel af van het soort haard en van hoe goed de briketten zijn geperst. Een interessante discussie hierover staat op http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=158
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan nog een vraagje, wat is de invloed van de inkt op de uitstoot van schadelijke stoffen? Hier en daar lees ik dar zwarte inkt bijna volledig opbrandt, maar dat gekleurde inkt onder andere zware metalen de lucht en blazen en niet volledig verbranden. Papieren briketten zou ik enkel gebruiken in combinatie met hout, hoe zit het dan met het al dan niet volledig opbranden daarvan?
Het gaat trouwens niet over enkel kranten, maar ook over brieven opgestuurd door de gemeente of scholen of door firma's die anders toch in het containerpark bij oud papier belanden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Indien je papier verbrandt zoals ik in mijn antwoord heb beschreven, is de verbranding bijna optimaal en bijna volledig.
Maar wel ging ik uit van krantenpapier
Alle andere soorten papier zeker met kleurenfoto;s zullen aanzienlijk minder verbranden en meer giftige stoffen de lucht in brengt en vooral zeer veel rommel in de kachel achter laat.
In het verleden heb ik in mijn allesbrander van alles geprobeerd, maar het is gewoon waardeloos.
Er bleef zeer veel half verbrand papier achter in de kachel en veel meer dan flink smeulen en soms een beetje branden, deed het eigenlijk niet.
gewoon een papier versnipperaar kopen voor je brieven als je bang bent dat anderen het kunnen lezen en het restant er van mee geven voor oud papier.
Maar voor verwarming is het waardeloos. ( Eigen ervaring)
Papier is chemisch bewerkt, dus giftig.
Kranten papier nog het minste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ging niet over kleurenfoto's of speciaal papier van reclameboekjes van supermarkten. Maar gewoon printpapier, dus misprinten die we thuis hebben (zoals wanneer de inkt bijna op is, of zaken die maar half gedrukt worden ofzo) en brieven zoals die van scholen (van de broers) of van bijvoorbeeld de gemeente, of andere binnen deze categorie van briefpapier. Volgens mij zijn die briefpapieren dezelfde als degene die we zelf drukken (met verschil van merk en mogelijks andere productie) en heb ik geen idee of die echt wel zo chemisch bewerkt worden. Ik hoor dat printpapier gebleekt wordt mer chloor, maar dat zou tegenwoordig blijkbaar vervangen zijn door bleken met H2O2... En dan langs de andere kant hoor ik dat er brandvertragend zouden toegevoegd worden, maar daar vind ik geen informatie over. Allessinds al bedankt met uw antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
print papier brand heel lastig, mogelijk zit daar inderdaad een brandvertrager in.
Ook de toner die gebruikt wordt is chemisch, dus schadelijk.
begrijp je probleem niet echt.
Je hebt toch geen tientallen kilo's print papier, waarom wil je het zo graag verbranden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu het is vooral om papier te gebruiken om de kachel aan te steken. Maar we krijgen veel brieven van de gemeente en bedrijven en de scholen... Bij elke afhaling van papier denk ik dat toch zeker een 20% van dat papier de kranten en printpapier van brieven zijn. Als we dat hergebruiken, besparen we op aanmaakblokjes en besparen we op de kosten van de afhaling of de kosten van het brengen naar het containerpark. En dan hebben we nog het papier dat verkeerd afgedrukt is of met drukfouten. Daarvan hebben we een hele schuif vol, als kladpapier, en dus hetgeen er bij komt belandt vaak gewoon bij het papier omdat die schuif vol zit en het bijna niet gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En nog bijkomend: zulk papier gebruiken mensen op youtube en internet als binder voor het persen van briketten van bijvoorbeeld bladeren uit de tuin of dergelijke. Vaak gaat het over een toevoeging van 30%. En doordat het papier eerst weekt, kan het niet zijn dat de meeste chemische stoffen eruit weken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw vraag was, vervuil ik het milieu met het verbranden van dit soort papier en dat is ja.
Is dit papier geschikt voor het persen en verbranden in mijn kachel en dat is nee.
En verder is het heel veel werk om te weken, te persen en te drogen, lees je dat ook op YouTube?
En na het verbranden heb je ook nog een berg niet voldoende verbrandde as. Maar gewoon proberen, dan kom je er wel achter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de informatie