Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen glas en kristal?

Ik zag onlangs in een winkel een prachtig beeldje van glas maar ik kreeg van de verkoopster te horen dat het kristal was.
Nu vraag ik me af, wat is het verschil tussen glas en kristal?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Er is verschil tussen
1) bergkristal:
de kleurloze en meest voorkomende variant van het mineraal kwarts.
Dat is dus een gesteente, werd ook wel "versteend ijs" genoemd.

2) Kristal glas.
Glas waaraan in zekere mate lood is toegevoegd mag kristal heten (hoewel het dus eigenlijk geen kristal is).

Dan bepaalt het loodgehalte of iets glas heet, of kristal genoemd mag worden:
Benaming Loodgehalte
Glas minder dan 4%
Kristal meer dan 10%
Loodkristal minstens 24%
Hoog loodkristal meer dan 30%

De Swarovski beeldjes, - misschien bedoel je die, -
hebben een loodgehalte van 32 % en mogen dus zeker kristal genoemd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (3)

Kristal is materiaal dat bestaat uit glas dat een zekere hoeveelheid lood(di-)oxide bevat.

Glas bestaat uit een mengeling van siliciumdioxide (voornaamste bestanddeel van kwartszand) en metaaloxiden. Door het te verhitten, smelt het tot een dikke substantie die makkelijk te vormen (blazen) is en door afkoeling hard wordt, waarbij geen kristalstructuur ontstaat: glas kristalliseert niet, maar vormt een amorfe vaste stof.

Glas waaraan in zekere mate lood is toegevoegd mag kristal heten. Volgens Europese regelgeving moet kristal meer dan tien procent loodoxide bevatten. Als het meer dan 30 procent lood bevat, is het hoog loodkristal zoals Swarovski (circa 32 procent lood).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is kristal een kant en klaar natuurproduct dat wellicht nog bewerkt kan worden. (steen-bergkristal)

Glas komt als zodanig niet in de natuur voor, maar wordt gefabriceerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Glas is een verzameling oxides in een vloeistofstructuur.
Het hoofdbestanddeel is Siliciumoxide (fijn zand) en de meeste glassoorten bevatten Calcium (kalk) en Natrium (soda).
Er zijn talloze combinaties in samenstelling mogelijk waardoor er honderden verschillende soorten glas bestaan.
We onderscheiden glas globaal in de vier hoofdgroepen: kristalglas, kalkglas, hardglas en kwartsglas.

Wat is het verschil tussen een glas en kristal?
Het verschil zit alleen in de samenstelling, de algemene regel is dat glas dat meer dan 25% lood bevat,kristal genoemd mag worden.
Door toevoeging van lood wordt het glas extra transparant en minder hard.
Dit maakt het zeer geschikt om versieringen uit het glas te slijpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing