net gekochte basilcumplant heeft de volgende dag al bruine bladertoppen, hoe kan dat?

gelijk een beetje!! water gegeven, wel in het licht gezet maar niet boven een verwarming. Het is in de kamer ong.17-18 gr. en toch gaat de plant dood, zijn maatjes in de winkel zijn nog gewoon volop groen, waar ging het mis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Rieneke1
9 jaar geleden
Te droog? Het zijn nathalzen.
Erna55
9 jaar geleden
Ja, basil houdt van nattigheid.
En, omdat je het hebt over de maatjes in de winkel : Hij heeft heimwee ! ( ik kan het niet laten )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ervaring is dat ze sowieso Beyer gedijen als ik ze water geef op het schoteltje ipv bovenop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beyer=beter

Het beste antwoord

Deze planten zijn eigenlijk nauwelijks geschikt om te gedijen op de vensterbank ; het zijn kasplanten, tijdens het transport naar de supermarkt krijgen ze het al te koud / temperatuurschok en in huis nog eens. Zo'n plant in leven houden is een waar kunststukje. Eigenlijk zijn ze meer voor direct gebruik van verse kruiden ; na een dag of wat is het wel over. Wil je kruiden in de vensterbank, dan kun je ze het beste gewoon zelf zaaien . Je krijgt dan gewoon een veel sterkere plant.

Vergelijk het maar een beetje met een (goedkope) kerstboom met kluit, of die sla met wortels die je tegenwoordig kunt kopen, Goed bedoeld, maar in de praktijk weinig levensvatbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn gok is dat het - zoals met veel kamerplanten trouwens ook gebeurt - is misgegaan tijdens het transport naar huis. Kamerplanten moet je heel goed inpakken tijdens het transport vanwege de temperatuurschommelingen (winkel, buiten, auto, weer buiten, binnen....dat is toch een zekere mate van plantenmishandeling, zij het onbedoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Komt weer goed, beetje liefde en aandacht.
Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb altijd een supermarkt basilicumplant in de vensterbank van de keuken, staat een paar maanden en moet dan vervangen worden, nu moet ik wel zeggen dat ik geen verwarming in de keuken (aan) heb (Gaat pas aan bij - temperaturen) en de plant in een vensterbank op het Noorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is ook zeker niet onmogelijk, hoor.