Hoe houd je je afvalwater vetvrij?

Wij wonen deels in een souterrain, reden waarom er een vuilwaterpomp nodig is om ons afvoerwater naar het hoger gelegen riool te pompen. Nu lieten we onlangs een nieuwe pomp installeren, waarvan de vlotter vrij snel vies werd waardoor hij haperde. Afgezien van onze discussie over de garantie en wie waarvoor verantwoordelijk is zou ik graag willen weten hoe we nog minder vet kunnen wegspoelen,. Of het onvermijdelijke vet kunnen neutraliseren. Behalve een was op 90 graden en soda dacht ik aan koffie prut door de wasbak. Dat schijnt ook te helpen. Weet iemand hier meer van?

Toegevoegd na 10 uur:
Het voorkomen van vet erin gooien doen we dus al, Maarten en Marleen. Dat blijkt wellicht te weinig uit mijn woordje "nog" hierboven. Dank. Weet iemand iets over koffieprut? Lijkt me vet, maar heb ooit gehoord dat het zou helpen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vroenden van ons hebben mogelijk een gelijke woonsituatie. Zij doen een keer per maand een flinke hoeveelheid soda in een wasmachine (zonder kleding) stoken de temperatuur op tot maximum en loEn het hete water dan via de pomp naar het riool. Ook in de vaatwasser doe ze een gelijk iets. Van belang is om na te gaan of de klep die hitte aan kan. Waarschijnlijk wel maar ik wil je niet op onkosten jagen dus handig om even na te gaan. Verder als eerder gezegd door anderen.

De beste manier om vet uit je riool te houden is het niet te lozen. Veeg voor de afwas alle pannen en borden waarop vetresten (saus, mayonaise, jus) zitten, met een keukenrol schoon en gooi dat in de vuilnisbak. Iets anders zit er in jouw situatie niet op. De enige andere manier om vet uit het riool te houden is gebruik van een vetvanger, waarin het afvalwater een poosje blijft staan zodat het vet gaat opdrijven en niet meer in het riool kan stromen. Maar dat kan voor zover ik kan nagaan niet bij jou thuis.

Uiteraard is niet door het riool spoelen van vet de beste oplossing. Vet eerst uit de pannen scheppen, deze eventueel nog schoonmaken met keukenpapier, en alleen de laatste restanten wegwassen met een goede ontvetter (afwasmiddel) en niet te zuinig met goed heet water. Eventueel een handje soda om na te spoelen. Veel vette/vettige aanslag in de leidingen echter komt van zeepresten (!) zoals in de wasmachine. In de regel is het overmatig gebruik van (vloeibare) wasmiddelen daar debet aan, alsook de eigenlijk te lage temperaturen waarop we wassen waardoor vetten niet meer voldoende oplossen. De helft van wat op de verpakking staat is meestal voldoende, en ook het gebruik van (weinig) poeder vermindert de kans iets. En vaker op 60 graden of meer wassen. Natuurlijk kun je regelmatig een handje soda of bakpoeder (als het maar alkalisch is) met heet water door de leiding spoelen, maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Uiteraard is het ook een goed idee de vlotter goed te onderhouden door deze af en toe schoon te maken - als dat een optie is.

Je kan een vetvanger installeren. Deze zijn ook in consumentenformaat te krijgen en zorgen er voor dat het vet achterblijft in de vanger en water middels een sifonachtige constructie door kan stromen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afscheider

Je zou het met rijst kunnen proberen. Met rijst wordt in ieder geval vaak een fles of vaas op de bodem schoon. Ik vraag me af of het met een afvoer ook werkt. Met een fles werkt het zo: je doet wat rijstkorrels (ongekookte wel te verstaan) in de fles, schudt er mee, en de korrels ketsen het vuil a.h.w. van de kanten. In het geval van een afvoer zul je meer rijst nodig hebben en dit met enige kracht door de afvoer moeten spuiten. Soda werkt alleen als het met heet water eerst wordt opgelost. Daarna pas kun je het door de afvoer spoelen. Dreft heeft een sterk ontvettende werking m.b.t. vette pannen e.d. Wederom met heet water bereik je hiermee het beste resultaat. Er bestaan flexibele ragers die door de afvoer geduwd kunnen worden en weer terug getrokken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100