hoe laat je een huis je thuis voelen?

ik woon al heel lang in mijn huis maar thuis voel ik mij er niet.
hoe kan ik dit veranderen.
ga misschien verhuizen en ben bang dat me daar weer niet thuis ga voelen en als niet door gaat wil ik graag dat dit toch eens als thuis gaat voelen.
ik heb al geprobeerd huis mooi te maken en op te vrolijke en mij te maken, foto lijsjes, geurtjes, muziek, nieuwe indeling, goeie sloten, vrienden/familie uitnodigen, leuke dingen doen en ga zo door, maar blijft niet goed voelen...
ik ben gewoon liever zoveel mogelijk weg van het huis maar dat wil ik niet, ik wil ook een plek waar na toe kan, wat ik thuis met heel me hard kan noemen.
heb al wat gezocht op internet maar meeste heb al geprobeerd...
iemand anders nog een goeie tip?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
5.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Maar je weet niet wat je mist?
Woon je alleen thuis of samen? Heb je een huisdier? Ben je wel blij met je huis en de locatie waar deze staat?
Heb je misschien last van depressie?
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat is 'me hard'?
Amadea
9 jaar geleden
Ze zal bedoelen "met heel haar hart". Er is blijkbaar geen eigen haard in dat huis, waardoor het er kil blijft. Figuurlijk bedoeld!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
woon alleen.
heb katten.
ik ben totaal niet blij met mijn locatie, maar is heel lastig om hier weg te komen en heel misschien gaat het lukken maar als niet lukt wil graag dat ik het hier een thuis kan laten voelen.
depressie heb ik niet.
ik denk dat het komt omdat hier niet in deze buurt wilt zijn.
maar als verhuis en blijkt dat niet is of als niet door gaat zal toch op ander manier een thuis van moeten maken.
maar dat wilt tot nu toe nog niet lukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sorry ben dislekties.
presies wat amadea zegt is wat ik bedoel ;)
Amadea
9 jaar geleden
Je noemt goede sloten. Betekent dit misschien dat er bij jou in het verleden is ingebroken, en dat jij daardoor met angst zit die jou belemmert om je op die plek prettig te voelen? Dan gaat het niet om het huis, maar om jouzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er is niet in gebroken maar ik voel me er niet veilig.
kom ook omdat er mensen in de buurt wonen waar angst voor heb en vroeger ook mijn gevoel van veilig hebben af genomen door in te breken in mijn kamer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat daar wat in zit.
als mensen zijn voel me meer thuis in me huis, maar als ze gaan is dat gevoel van thuis weer weg.
ik denk dat als hier weg ben en de gemenen mensen niet weten waar woon minder word.
en ook omdat ik hier nooit na me zin heb gehad, ook de aardige mensen trekken me niet, ik ben liever in de stad, waar alles wat drukker is en je meer je zelf mag zijn, is creatiever en dichter bij de mensen die echt tof vind en bij mijn leuke familie en vrienden.
hier heb niks om voor te blijven.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dan ligt het dus aan de locatie, je vind de buurt niet prettig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als de locatie is, dan moet hoe dan ook hier weg.
maar als niet lukt zal toch niets moeten bedenken het hier wat aan genaamde te maken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar als niet door huis komt maar door me zelf, wat kan daar aan doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor sommige mensen, zal een huis nooit een thuis worden. Ik heb dat ook. Zolang een huis practisch is naar mijn wensen, vind ik het prima
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt mobie1980
mischien moet me ook maar daar bij gaan leer legen.
maar wel fijn te horen dat niet enige ben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zo te zien aan de rest van u antwoorden voelt 7 zich niet thuis door u locatie en buurt ik zelf raad aan om alles inderdaad gezzelig te maken en bijvoorbeeld spullen met fijne herinneringen in uw huis te leggen ook is accepteren op de plek waar u woont belangrijk en coral activiteiten die uw graag doet maak thuis te doen en misschoen ook allerlij voor delenn van uw huis papier schijven wert vaal ook bijvoorbeeld de beste hoek om te ontspannen of de meeste ruimte on bijvoorbeeld te sporten

Het beste antwoord

Wat vervelend lijkt me dat. Ik ben zelf net 2 maanden geleden verhuisd en zit eigenlijk nu nog met hetzelfde gevoel, maar ik weet dat dat bij mij wel slijt.
Wat bij mij wel werkt is in plaats van vaak weg gaan, juist thuis blijven en thuis ''herinneringen creëren''.
Dus in een vakantie/weekend juist thuis blijven, schoon maken, dingetjes opknappen/aanpassen zodat het meer ''eigen'' wordt, vrienden uitnodigen voor spelletjesavond of kookavond.
Door zoveel mogelijk weg te gaan van huis neem je letterlijk afstand van je woning, waardoor deze afstand ook figuurlijk groter wordt.
Ik weet niet of er misschien een achterliggende reden zit? Er is nooit ingebroken ofzo, waardoor je je in huis niet meer veilig voel ofzo?
Succes in ieder geval.
Hoop dat je een antwoord vindt op je vraag, een ''thuis'' hebben geeft rust :).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik ben al jaren niet op vakantie geweest en ik ben veel thuis, heb ook exspres veel mensen uitgenodigd, daar kan niet aan liggen.
heb hier veel herinneringen.
ik heb zo beetje alles wel gedaan, ik denk toch meer achter ligent probleem is.
ik voel me niet veilig hier in de buurt, maar erges anders huis vinden wilt ook niet goed lukken, ben er al jaren druk mee bezig.
ik wacht nu ook op antwoord of woning ruil door gaat,maar duurt behoorlijk lang en dacht opeens van, wat als ik me daar ook niet thuis ga voelen...
er wonnen hier heel veel nare mensen in de buurt, ik denk dat voor al daar door komt.
maar als niet lukt te verhuizen zou wel fijn zijn dat op ander manier mijn thuis kan laten voelen.
wat kun je tegen dat onveilige gevoel doen, sloten heb ik.
bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Als mijn kinderen een nieuw huis gaan bewonen help ik altijd mee om het huis naar ze toe te 'soppen'. Klinkt misschien raar, maar door een intensieve schoonmaak van alle hoeken en gaten wordt het huis helemaal van jou.

We nemen daar dan een aantal dagen voor en terwijl we dan met meerderen bezig zijn, samen koffie drinken en op de kale vloer onze boterhammen oppeuzelen 'verdrijven' we de vorige bewoners en nemen we het hele huis over. Daarna voel je je er thuis zonder een gevoel van vervreemding.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, ik snap wat je bedoelt, dit heb ik ook al geprobeerd.
helaas heeft niet gewerkt, mischien wel in me volgende huisje, als dat door gaat.
Je gaat je er thuis voelen als je er vaak bent, creëer je eigen hoekje, met je lievelingsboek, zet er een leuk lampje en een comfortabele stoel in, zorg dat je jouw muziek hoort. Wat je nu doet is weglopen voor het nieuwe, wat ervoor zorgt dat je geen band krijgt met je huis, je leert het zo niet kennen. Mijn advies is dus, loop niet weg voor het nieuwe, maar begin er een nieuw leven. Zoek geen manieren meer om weg te lopen, maar zoek momenten om thuis te kunnen zijn. Gun jezelf de tijd aan het huis te wennen en er een goed gevoel in te krijgen, verander de dingen die jou niet aanstaan, kijk, luister en hoor de momenten in je huis. Begin niet met denken: "dit wordt hem ook weer niet", maar ga erheen met het gevoel nu ben ik thuis, dwing jezelf hier positief over te zijn.
Veel geluk in en met je nieuwe thuis!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankje voor je advies :)