Ik heb een korianderplant die erg goed groeit. maar nu schiet hij door. kan ik dat voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Antwoorden (3)

Nee. Koriander gaat gewoon blieien. Je kan de stengel er uit breken maar dan nog, zal hij gewoon weer een nieuwe maken.
Ik zou bij het tuincentrum een zakje koriander zaadjes kopen en wat nieuw zaaien. Buiten in een potje. Met het weer dat komende week komt, is het een kwestie van dagen voro de plantjes op komen, en einde volgende week kan je waarschijnlijk de eerste blaadjes voorzichtig er af halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook een dergelijke vraag gesteld. Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/voorwaarden-koriander-groeien-mooie-sterke.2794
Ook ik had steeds plantjes die snel doorschoten en zaad gingen vormen. Ook toppen hielp niet echt.

Vorig jaar heb ik weer koriander gezaaid en in de tuin geplant. Het resultaat was iets beter dan de voorgaande jaren, maar weer kreeg de plant vrij snel zaadvorming. Ik heb een deel van de zaadjes geoogst. Deze zijn overigens heel lekker in bepaalde gerechten (fijnmaken met een vijzel), maar een deel van de zaadjes is op de aarde in de tuin terechtgekomen.
Dit jaar heb ik opnieuw koriander (van de geoogste zaden) gezaaid, maar tot mijn verbazing kwam de koriander ook op op de plek waar vorig jaar de koriander stond. Deze planten zijn steviger dan de gezaaide planten.
Wel bemest ik de planten vaker dan voorheen met organische mest (culterra). Dit maakt de planten ook wat steviger.

Mijn advies is gewoon volhouden. Laat de planten zichzelf goed uitzaaien en zorg dat de voorwaarden van de bodem optimaal zijn. Een volgende ronde krijg je dan betere resultaten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed spul he, die culterra!
Stinkt wel he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger gebruikte ik gedroogde koeienmest dat stonk ook!
Nee dit is niet te voorkomen. na een bepaalde tijd gaat de
plant boeien. Dit betekend zaad produceren,(voor zijn
nageslacht zorgen) dit doet iedere plant in de natuur.
En daar moet een mens niks aan veranderen.