Hoe kom ik van het tikken van mijn slaapkamerdeur af?

Mijn slaapkamerdeur geeft bij het openen een nare harde tik, soms zelfs een knal. Dat is vooral hinderlijk voor degene die nog ligt te slapen als de ander er 's nachts even uit moet.
Het is een deur in een stalen kozijn (deurpost). Het heeft ooit wel eens geholpen als ik overdag hard tegen de deurpost sloeg, maar nu ook niet meer. Scharnieren smeren heeft ook geen effect gehad.
Wie weet de oplossing?

Weet jij het antwoord?

/2500

Haal er een timmerman bij, mogelijk is je deur of deurkozijn krom. Een timmerman kan dit herstellen.

In het kozijn zit de slotplaat al verwerkt. Meestal is het metalen kozijn ook rondom uitgevoerd met rubber of kunststof strip. Deze zet na het sluiten de deur onder spanning als de schoot on de slotgat is gevallen. Dat geeft m.i. bij het openen een tik af knal. In de afbeelding heb ik een pijl gezet op de vlakke kant van de schoot. Er zijn een paar mogelijkheden. * Een klei beetje vaseline kan al wonderen verrichten. De schoot gaat er nu gesmeerd uit. * Vijl met een kleine vijl het slotgat wat ruimer waar het vlakke stuk van de schoot op aansluit (tegenaan komt). Of geef mbv. een drevel een paar tikken om meer ruimte in het slotgat te creëren. * Je kan ook de positie van de scharnieren veranderen om de deur in de juiste stand te krijgen (stellen). Ik hoop dat je de klus zo zelf kan klaren. Mvg. TX Toegevoegd na 12 minuten: Vergat nog te vermelden om fe scharnieren te smeren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100