Als je niet in Nederland woont mag je dan in Nederland een huis kopen zonder vergunning?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
8.1K
Antoni
9 jaar geleden
Wat voor vergunning bedoel je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een Huisvesting vergunning
Antoni
9 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord van een huisvestingsvergunning.

Het beste antwoord

Nee hoor, als jij het geld er voor hebt, mag je in Nederland gewoon een huis kopen. Nouja ; gewoon ; het zal nog best wat voeten in de aarde hebben. Een hypotheek krijgen zal vanuit het buitenland iets (understatement) lastiger worden. En je hebt zolang je niet in Nederland woont en werkt geen recht op hypotheekrenteaftrek.

De vraag is alleen of je er zelf mag gaan wonen. Je hebt dus wel een Nederlands paspoort of een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd nodig. Anders kun je er weinig anders mee dan het verhuren - als je daar toestemming voor krijgt - of het leeg laten staan. Je blijft dan echter wel verantwoordelijk voor het onderhoud.

De vraag is dus maar net wat je er mee wilt en waarom je het wilt. Daar zal de bank / hypotheekverstrekker zeker even naar informeren.

Ik denk dat je het best een keer een afspraak kunt maken met en bank of hypotheker ; al is dit wellicht geen gebruikelijke situatie, ze zullen je zeker kunnen vertellen wat mag en wat niet, welke weg je moet bewandelen en welke papieren je er eventueel voor nodig hebt.

In de link een voorbeeld van een dergelijke situatie - zonder helaas een sluitend antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt !