Mijn man beweert dat het aanschakelen van een lamp extra electriciteit verbruikt. Klopt dat?

Hij beweert dus dat het geen zin heeft om het licht uit te doen als je binnen de tien minuten weer in dezelfde ruimte moet zijn (is dus eigenlijk zijn excuus telkens als ik zaag dat hij zijn licht moet uitdoen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh dat was bij mythbusters. En die mythe was busted. Het kostte meer energie om de lamp te laten branden dan hem aan en uit te schakelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
stel een gloeilamp van 60 Watt (de meeste lampen zullen minder tot veel minder verbruiken.
stel1 kW hkost ongeer 25 cent.
10 minuten kosten dan:
25/1000*60 / 60*10= 0,25 cent
Hoe vaak doe je dat per dag?
5 keer? * 365 dagen * .25 = 456 cent ~ 5 euro per jaar.
bij een LED lamp van 6 watt 10x zo weinig: 0,5 euro per jaar. Dat zijn geen bedragen om over te zagen..
Cryofiel
9 jaar geleden
Jackd, al gaat het niet om die paar cent die je eventueel bespaart of teveel betaalt, soms is het gewoon "uit principe" interessant om iets uit te zoeken. Algemeen: een ander punt dat meetelt is niet het pure stroomverbruik, maar de mogelijke verkorting in levensduur van de lamp door het vaker aan- en uitschakelen. Die zou je ook op een of andere manier moeten meerekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ook het energieverbruik rekenen wat al het zagen kost,
inclusief de bloeddrukverlagende medicijnen. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JUIST het energieverbruik van het zagen, dat hakt er in Jackd!

Antwoorden (3)

Ja, het klopt dat het aanzetten van een lamp (zeer kort) meer energie verbruikt dan dat de lamp daarna zal doen. Het is echter onzin om te zeggen dat het geen nut heeft om het licht uit te doen als je binnen 10 terug komt. Het loont nog altijd in de praktijk om het licht uit te doen wanneer je de kamer verlaat.

Toegevoegd na 23 seconden:
"binnen 10" moet natuurlijk binnen 10 minuten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanvullend: dat zal voor lampen wel gelden (daar weet ik te weinig van, maar dat geloof ik wel), maar dat geldt niet voor alle apparatuur (bepaalde pcs, bepaalde machines en etc.).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ook niet voor alle lampen.
Je man heeft gelijk, maar het langer dan 0.3 seconden laten branden van 'n gloeilamp (circa 23 seconden bij een TL buis) kost meer energie dan het energiestootje door het aanschakelen.

Kom je dus niet binnen 0.3 seconden weer terug (en dat zou wel heel snel zijn), of binnen 23 sec. als het een TL buis is, doe het licht dan uit om energie te besparen. Dit is trouwens een leuke ' mythe' die ooit in het programma The Myth Busters werd getest! zie de bron met een leuk filmpje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ouderwetse gloeilamp gebruik relatief veel elektriciteit om op te starten,. Maar...ook tijdens het branden. Het kan een lastig sommetje zijn uit te rekenen wat het voordeligst is en vanaf welke tijdsduur. Het aan- en uitschakelen verkort namelijk ook de levensduur van de lamp, maar de lampen zijn (of waren) goedkoop. Gelukkig heeft inmiddels bijna niemand die stroomvreters meer in huis (hoop ik). In de regel loont het ze uit te doen, omdat vervangen bijna niets kost. AQlleen zijn ze niet meer (goed) verkrijgbaar ; dat kan lastig zijn.

Spaarlampen zijn een ander verhaal. Die gebruiken tijdens het branden veel minder stroom, maar ook tijdens het opstarten zijn de pieken niet zo hoog. Vaker inschakelen verkort echter wel de levensduur van de lamp, en de lamp is relatief prijzig (hoewel lang niet meer zo duur als een paar jaar geleden). Die kun je dus beter laten branden, zeker als het om de haverklap aan- en uitschakelen zou worden. Bovendien duurt het even voor de lampen volledig licht geven, en dat maakt ze steeds voor heel korte tijd laten branden weer wat nutteloos. Dat maakt(e) ze minder geschikt voor ruimtes waar je steeds maar kort bent, zoals de WC.

Inmiddels hebben we LED-lampen ; die zijn nog zuiniger maar NOG duurder in aanschaf. Je kunt ze echter onbeperkt aan en uitschakelen zonder dat de levensduur van de lamp daardoor beïnvloed wordt, en geven instant een bak licht af. Die kun je dus ook gewoon uitdoen als je de kamer verlaat. Maar veel elektriciteit zul je daarmee niet besparen.

In principe heeft je man dus gelijk ; voor heel korte periodes een lamp uit doen, levert niets of niet zo veel op, en de lamp gaat er eerder kapot van. Alleen als je een ledlamp hebt zou je wat kunnen besparen, maar dat is zo minimaal in die paar minuutjes, dat je het niet op je stroomverbruik zult kunnen waarnemen.

Alleen de hele dag of nacht laten branden is natuurlijk altijd zinloos. Maar dat spreekt voor zich.