Bestaan er wijken zonder open haarden of houtkachels?

Wie kent een wijk waar open haarden etc. verboden zijn of wie kent een wijk waar geen rookkanalen mogen worden aangelegd. Ik heb astma en ben het wonen in de houtrook zat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Iets als een vuurkorf kun je niet verbieden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was het maar waar, dan ging ik daar post lopen :lol:
Ik heb er -als zware roker nota bene ! - jaren enorm last van gehad ; post lopen na pakweg 3-4 uur 's middags in een doorsnee woonwijk in de herfst / winter. De prettigste buurten waren die met zogenaamde 'hobbykamerwoningen" oftwel drive-in woningen waar mensen op de eerste verdieping hun woonkamer hebben en niet op de begane grond. Daar had ik beduidend minder - hoewel niet "geen" - last van de verstikkende , roet-verzadigde rook. Een flat is wellicht ook een optie ; daar vind je volgens mij ook niet heel veel open haarden. Kwestie van geluk hebben dat er geen woonwijk - en al helemaal geen ' villawijk' (dat zijn de allerergste) onder ligt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik zou ook graag in zo'n wijk met zuivere lucht wonen! Nu merk ik regelmatig dat de meeste mensen luchtvervuiling geen probleem vinden. De prikkende rook achtervolgt je overal. Gelukkig is het nu kouder. In de zomer had ik regelmatig het probleem dat het zo heet was dat ik de ramen open wilde doen, maar dat het openen van de ramen zou betekenen dat ook binnenshuis urenlang die ogenprikkende rookstank zou hangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vuurkorf of barbecue is incidenteel in de zomer, Ritsuka. In sommige woonwijken echter staat het de hele herfst en winter IEDERE dag ettelijke uren letterlijk blauw van de rook en kun je buiten nauwelijks ademhalen. Bovendien stinkt het als het laatste oordeel. Het is mijns inziens maar zelden uitsluitend schoon hout dat verbrand wordt, en ik heb ook zo mijn twijfels bij de kwaliteit van sommige haarden / kachels. Mensen nemen 'allesbrander' soms ook een beetje te letterlijk. Het is echt niet te doen als je astma hebt ; dat kan ik me levendig voorstellen,. Ik kon er steeds na een half uurtje, uurtje weer uit. Maar als je er in vast zit ? Ik zou onmiddellijk verhuizen naar een wat minder " sjieke" buurt ; daar is de overlast veel minder.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dan heb jij betere buren, mijn buurman had elke avond de vuurkorf aan in de zomer, want dat was 'zo gezellig'
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan zee bijna altijd een zee wind ( je ) en dan echt aan de kust . Op de eilanden ? Of echt de bovenste etage van een flat ( penthouse )
Cryofiel
9 jaar geleden
Zulke buren heb ik ook, Ritsuka. Ik moet, zeker in de zomer, elke dag kijken uit welke kant de wind komt. Bij bepaalde windrichtingen moet ik mijn huis verplicht potdicht houden, zelfs als het loeiheet is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kennissen hebben net een nieuwe houtkachel, duur ding maar met goed hout erin ruik je hem buiten niet. (en je ziet ook geen rook, alleen bewegende lucht) Binnenshuis met balansventilatie en een goeie filter zou je zelfs van een roetende open haard geen last mogen hebben. Hoewel dat eigenlijk niet nodig hoort te zijn, want overlast veroorzaken (met een houtkachel) is niet toegestaan. Een vuurkorf is trouwens wel te verbieden, dat zou dan in de APV staan. Meestal staat er wel iets over in, bijvoorbeeld dat alleen schoon hout gestookt mag worden en dat het vuur niet in contact mag zijn met de grond. In de VS zijn er wijken waar geen nieuwe openhaarden meer geplaatst mogen worden. Dat zie ik over een tijdje hier ook nog wel gebeuren, dat er bijvoorbeeld alleen hoog rendement houtkachels nieuw geplaatst mogen worden, het zal dan nog wel heel lang duren voordat open haarden gaan uitsterven. locatie tip: aan het water
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het prachtige Noorden van ons Nederland langs de dijk. Altijd wind en frisse zeelucht! Letterlijk een verademing om daar te komen, de eilanden zijn ook aan te raden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je goed droog hout stookt heb je weinig last.
En op het platteland gaan wonen is niet direct een optie. Woonhuizen zijn daar dun gezaaid. Ik woon aan een weg van 7 km en hier staat wel geteld één woonhuis die niet bij een boerderij hoort, (de mijne :-) )
Inderdaad Ronnieee, hier (de Marne) langs de waddenkust heb je weinig last van rook van de buren, alleen moet je dan niet in een dorp wonen, maar er buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag al eens gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/milieu/plaatsen-nederland-gebruik-open-haard.114733
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Apart, ik ruik wel eens een keer een openhaard. Maar de beschrijvingen die ik hier lees dat is me nog nooit opgevallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik merk er nu ook maar zelden meer wat van ; hooguit fiets ik er eens doorheen. Maar in de tijd dat ik postbode was ; pfew ! Echt verschrikkelijk. Dan praat je over twee, drie uur er doorheen (moeten) lopen. En ook echt dicht bij de huizen.

Antwoorden (1)

Rookkanalen hou je overal. De CV moet z'n gassen ook kwijt. Een verbod op open haarden lijkt me alleen zinvol in een stad waar de lucht toch al erg vervuild is en daar wil je met astma al helemaal niet wonen.

Je enige optie lijkt me op het platte land, of in een bos. Met je buren op grote afstand. En dan zelf ook geen open haard of vuurkorf stoken, natuurlijk ;-)