Kan wasdroger en vriezer op één groep?

Kan een wasdroger met afvoerslang en een vriezer (aansluitwaarde 90 W) op één groep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
11.7K

Het beste antwoord

Dat kun je uitrekenen als je weet hoeveel Watt beide apparaten zijn.

De vriezer is 90 W. Tel daarbij het aantal Watts van de wasdroger op.

Deel het resultaat door 230. Dat is het aantal Ampère dat je zekering *minimaal* moet zijn.

De meeste zekeringen zijn 16 A, er zijn er ook van 25 A. Kijk in je zekeringenkast met welke zekering jouw groep gezekerd is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vermoed trouwens dat uit de berekening zal komen dat het met gemak kan. Al is het maar omdat die 90 W niet zoveel is, dat stelt bijna niets voor.

Toegevoegd na 16 minuten:
In feite moet je niet alleen het aantal Watt van de vriezer en de wasdroger bij elkaar optellen, maar het aantal Watt van *alles* dat je op die groep aansluit. Eerst *alles* optellen, en dan pas door 230 delen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk ook dat dit makkelijk moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje wat een wijsheid. weer wat geleerd! +

Andere antwoorden (4)

Ten opzichte van de wasdroger stelt de 90W van de vriezer niets voor. Dat kan dus makkelijk.
Tenzij er natuurlijk al meer stopcontacten op dezelfde groep staan als de wasdroger. Dan kan het wel eens krap worden.
14 jaar geleden
Wasdroger +vriezer=2000+90+2090Watt
2090/230V=9,1 Amp
Normaal is een groep afgezekerd met 16 Amp.
Dus geen probleem.
Vraag: hoe kan een vriezer maar 90 Watt aansluitwaarde hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om deze vriezer: http://www.bosch-home.nl/GSN34A31.html?source=search
Daar staat bij aansluitwaarde 90 W
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Truus.
Fantastisch apparaat. Direct kopen en aansluiten.
Ja kan, heb ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat zegt niet alles. Best kans dat jouw wasdroger minder Watts gebruikt dan die van Truus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel zo maar dat was niet zijn vraag.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat is wel haar vraag, toch? Truus wil weten of haar beide apparaten op dezelfde groep kunnen. Dat jouw apparaten op dezelfde groep kunnen is leuk, maar het betekent niet automatisch dat het bij Truus ook goed gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o.k. jij hebt gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flauwekul. Ook al gebruikt de wasdroger 3 Kw/h, dan kan het nog bij Truus. Of Truus moet in een vooroorlogs huis wonen, waar de groepen nog werden afgezekerd met 6 Amp. Maar Truus koopt een super de luxe vriezer, dus woont Truus in een super de lux modern huis. Of niet Truus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vond ik ook, daarom ook de melding, o.k. je hebt gelijk, om van het gezeur af te zijn anders komt er geen eind aan.
Er zijn er die het altijd beter menen te weten.
Bedankt voor je steun.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dus nu mag ik niet meer zeggen dat het in mijn huis misgaat, als ik meerdere apparaten tegelijk aanzet? Wil je nu beweren dat ik niet een weekeinde in het donker heb gezeten, toen ik daar nog niet bij heb nagedacht? Tja, als je de realiteit afdoet als "gezeur", en als "het beter moeten weten" - da's een perfecte manier om tegen een ander te zeggen dat-ie z'n bek moet houden, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Cryofiel, Ik wilde alleen maar tegen de vragen steller melden dat het bij mij wel kan en dat het bij jou mis gaat daar zeg ik niets over.
De kans dat het mis gaat is veelal in de wat oudere huizen en niet in de modernere woningen.
Die hebben veel meer groepen.
Als ik je beledigd heb, dan hierbij mijn excuses.
Cryofiel
14 jaar geleden
OK, excuses aanvaard. Het waren de woorden "gezeur" en "beter weten" die me in het verkeerde keelgat schoten. En weet je, misschien woont de vraagsteller wel in net zo'n huis als ik. Met van origine drie groepen, waar er later twee zijn bijgeplaatst - maar nog altijd met een hoofdzekering van 25 A, ondanks dat de groepen 5 keer 16 A zijn. Op die manier heb ik dus de hoofdzekering er eens uitgeblazen. De reparateur van het elektriciteitsbedrijf, aan wie ik vroeg of hij er een hoofdzekering van 36 A of nog meer in kon zetten, meldde dat dat absoluut niet mocht, omdat het te gevaarlijk zou zijn. De elektriciteitsleidingen van de straat naar mijn huis zijn namelijk niet geschikt voor meer dan 25 A.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn dat je mijn excuses aanvaard!
Dat lijkt me lastig waar jij woont. Ik heb net in de stoppenkast gekeken en wij hebben nu 13 groepen en kunnen nog uitbreiden tot 24.
Ook hebben we nog krachtstroom.
Jammer als je die mogelijkheid niet hebt maar misschien een schrale troost, wij hebben geen kabel televisie.
Dat is dan weer een nadeel van in het buitengebied wonen.
En zo hebben we nog heel wat te wensen met zijn allen.
Ook kun je zeggen dat een normale groep tot 3500 watt belast mag en kan worden. Dit ivm de smeltpatroon of automaat die tot 16 ampere gaat in een normale huisinstallatie op een uitzondering na. ( zoals altijd ).