Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn tuinhuis staat op een betonplaat die te groot is en de onderste planken rotten weg. Hoe kan ik die vervangen zonder het tuinhuis af te breken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Midden in de lat beginnen met weghalen, als dat weg is het huisje ondersteunen met balken/stevige latten en dan de zijkanten van de lat weghalen, steeds als je 50 cm verder bent nog een latje aanbrengen om het huisje te ondersteunen. Het beste kun je het hout vervangen door stoepranden, welke aansluiten op de buitenkant van het huisje, dus het grootste deel van de stoeprand aan de binnenzijde van het huisje. Zet voordat je de stoepranden onder het huisje zet, de onderste lat even goed in de beits of lak.

Toegevoegd na 20 uur:
ik heb het niet helemaal goed omschreven, wij hebben er ook stoepranden onder, maar het huisje lapt iets over, waardoor je de stoepranden amper ziet, onder de deur past precies een latje, smaller dan de overige planken, waardoor de deur nog goed open kan, de opstap naar binnen wordt hiermee wel iets hoger, maar goed te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Ik weet niet of ik dit een mooie oplossing vindt. Op de hoeken sluiten de stoepranden nooit mooi aan en kan er vocht in het tuinhuis komen. Ook ziet het er bij de deur vreemd uit want daar kun je de onderste 15cm natuurlijk niet vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het inderdaad niet helemaal goed omschreven, wij hebben er ook stoepranden onder, maar het huisje lapt iets over, waardoor je de stoepranden amper ziet, onder de deur past precies een latje, smaller dan de overige planken, waardoor de deur nog goed open kan, de opstap naar binnen wordt hiermee wel iets hoger, maar goed te doen.
Bedankt voor je reactie.
Je kunt het tuinhuis opkrikken door met een koevoet het huis een klein stukje op te tillen. Gebruik eventueel een balkje om een hefboom te maken. Daarna stukje bij beetje het huis omhoog halen door er steeds klinkers onder te leggen.

Op een gegeven moment kun je de onderste plank vervangen. Als het een messing en groef systeem is, kun je de planken het beste door een timmerfabriek laten frezen. Het is verstandig om de onderste planken van een tuinhuis in hardhout uit te voeren.
(Lees meer...)
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi technisch onderbouwd antwoord. +
paulus811
11 jaar geleden
Dank je, leuke reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ff een paar balken op het goeie hout schroeven en dan omhoog hefbomen en stutten. Zo kan ie ook weer naar beneden, want een koevoet o.i.d. onder het nieuwe hout zetten zorgt voor een zwakke plek.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing