Ik heb wat elzen staan waar de buren last van hebben nu wil ik die wel kappen maar kan op zo dat ze weer uitlopen op de stomp ?

ik hen ooit wel eens ergens gestaan dat elzen en elzen op rare bollen stonden ..
er is mij toen verteld dat het een oude manier was waarop mensen bomen kapten ..ik weet alleen niet presies hoe men dat moet doen..
en ik vraag mij dus af hoe en met welke bomen dat kan

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

Een Elzenboom kan je afzagen op een halve m. hoogte.
Bijna altijd zal de Els weer uit gaan lopen.
Er ontstaan dan meerdere stammen, die men vroeger na 7 jaar opnieuw weer afzaagde.
Ook deed men dat vroeger zo met eiken.
Alleen de wilgen werden hoger afgezaagd en zo ontstonden de knotwilgen door het telkens afknotten van de takken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat ik hoorde is dat het vooral slim is omdat de eerste 7 jaren bomen erg snel omhoog groeien en daarna aan de kluit gaan werken ..
boeren hadden zo optimaal nut van dat feit en hadden meerdere veldjes die op toerbeurt ieder jaar afzaagden.
naast hout voor de kachel gebruikten ze dit hout als ze eens een bezemsteel of ander hout nodig hadden.
ik kan er op internet niets over vinden en had gehoopt dat jij dit wel zou weten..
wedereom bedankt voor je goede en mooie antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de boom gebruikt de oude wortel kluit opnieuw ..
en groet dus boven gronds sneller terug
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder geriefhout en broekbossen kan je best wel wat vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik schreef geriefhout verkeerd (y) top broekbos kende ik niet
super ed dank je wel ik ga gelijk ff kijken