Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor beestje is dit en kan het kwaad? Zie foto.

In de badkamer heb ik in de afgelopen weken al 7-8 keer zo'n beestje aangetroffen, vooral in de wasbak. We hebben een onbehandeld stijgerhouten onderstel. Heeft het daar mee te maken?

Ze hebben een doorzichtige larve achtige kleur met een duidelijk rood kopje. De meeste zijn iets langer dan deze op de foto (meeste zijn 1 cm lang schat ik)

Wat is het voor beestje en kan het kwaad?
Dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.7K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik kan het op de foto niet zo goed zien (mobiel) maar het lijkt me een made. Misschien ligt er ergens een dode muis? Heb je ook last van vliegen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je deze foto inzoomt zie je ook pootjes en een soort "stekel-schaartje" op de kont.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Lijkt mij een nimf of larve van een oorworm. Vooral dat staartje lijkt me erg typisch. Al kan ik niet perfect inzoomen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Mmm,... ik begon te twijfelen. en maar goed ook.

Online vond ik een foto die er erg op lijkt.
Zou het deze kunnen zijn ?
Dan is het een soort ritnaald. En die zou uitgroeien tot een kniptor.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is volgens mij de larve van een kever. Een ritnaald is erg klein en komt niet in huis voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correctie: Een ritnaald is 1 tot 2 cm, dus niet "erg klein".
Dat heeft inderdaad te maken met het onderstel van steigerhout. Het is namelijk de larve van een gewone houtwormkever. Onbewerkt hout is bij hem favoriet.
Als jij meer houten meubels, en bijvoorbeeld raamkozijnen van hout hebt dan kan er zeer zeker gevaar van aantasting zijn. Dat is te herkennen aan gaatjes in het hout van 1 à 2 millimeter groot, of fijn zaagsel op de vloer. Op den duur kan de gehele houtcontructie verzwakken, dus er moet dan spoedig ingegrepen worden.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Amadea
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding