Wanneer geldt een inpandige ruimte als woonruimte bij verkoop van je woning?

Mijn inpandige garage wil ik opknappen en woonruimte van maken, bij de woning trekken. Een garage geldt bij verkoop als "overige inpandige ruimte". Aan welke criteria moet een ruimte voldoen om het bij verkoop van de woning als woonruimte te mogen opgeven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4.2K

Het beste antwoord

De precieze eisen m.b.t. verblijfsruimten in een woning kan je terug vinden in het Bouwbesluit Het is onmogelijk deze hier weer te geven omdat dit afhankelijk is van een aantal factoren. Hierin staat onder meer de hoeveelheid daglicht toetreding en het aantal kubieke meters lucht verplaatsing genoemd. Daarnaast zijn er eisen m.b.t. de hoogte van de ruimte en de hoogte van de deuren.
Begin eens rustig te lezen op onderstaande website:

http://www.bouwbesluitonline.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je je garage niet als woonruimte bestempeld maar als overige ruimte, zijn er geen eisen zoals die voor woonruimte gelden.
Je kan dan volstaan met minder ramen, geen ventilatieplicht etc.
Bij verkoop maakt dat niet uit, je kan het dan als hobbyruimte benoemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
an sich klopt dat, maar dat is de vraag niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Phoe dat bouwbesluitonline is wel een heel veelomvattende site. Dat wordt wel even zoeken. Maar toch bedankt voor je antwoord!