Waarom slaat mijn cv combiketel te pas en te onpas aan?

De ketel is ongeveer 6 weken geleden schoongemaakt. En vorige week is er een ander installatiebedrijf bij geweest om een gaslek te repareren, omdat het eerste installatiebedrijf die de ketel schoon heeft gemaakt geen gasmeting wilde of kon doen. Nu slaat de ketel nog te pas en te onpas aan. Wat kan dat zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Mogelijk is er een defect aan de kabel van of de thermostaat zelf.
Dat aan en uit gaan heet pendelen.

Maar als je op pendelen thermostaat zoekt in een omgeving waar meer over experimenten met bijvoorbeeld energiebesparing te vinden zijn.
Het is ook afhankelijk van de ketel die je hebt. Verder heb ik er geen verstand van. Maar wel een soortgelijk probleem en aan het testen.

Maar het heeft ook te maken met de inhoud van de ketel in de CV.
Ik heb een stuk gelezen over het handmatig bij regelen van de temperatuur in de ketel en de temperatuur buiten.
Dat moet je weten en testen.

Het op temperatuur houden van het reservoir in de ketel heeft invloed op het aan en uit gaan. Kan je het best een boek zoeken of lenen over CV ketels. Daar staan tabellen in.

De ketel slaat aan as de temperatuur lager komt dan ....
Zet je de temperatuur iets hoger dan ....
En de .... is dat waarmee je moet manipuleren en het verbruik controleren per dag om een analyse te kunnen doen van de oorzaak.

Misschien werkt de CV-ketel nu opeens wel goed en voorheen niet.

Toegevoegd na 9 minuten:
TOEVOEGING
Het keerpunt is bij 18 graden. De ketelinhoud staat op 20 graden.
Ik heb ook een combi-ketel met warm water. Dat laatste is vervelend. Telkens al ik water tap dan wordt de inhoud opgewarmd tot 70 graden.
Dat gebeurt ook automatisch op bepaalde tijden. Zelfs als het buiten 27 graden of heter is. :-(
Ik zet de aanmaak dus helemaal uit (doe dat m.b.v. de handleiding of vraag het bij de installateur na.

Bij mij is het dus noodzakelijk om de instellingen aan te passen. Ik heb namelijk geen goede ventilatie op de plaats waar de ketel hangt.
Tijdens een hittegolf moet ik dat echt doen, want het is niet uit te houden. Het ding geeft heel veel hitte af. En die blijft in het huis hangen.