Veel vochtschade in huis. Advies is om eerst alles te laten drogen, dit zal maanden duren. Kunnen we hier iets aan doen?

Door een lekkage aan de (inbouw)wc in de badkamer is de vloer van de badkamer geheel volgelopen met water. Hier kwamen we achter toen er flinke vochtplekken op de muur van de aansluitende kwamen. Het vocht is zijn weg naar buiten gaan zoeken omdat de vloer in de badkamer geheel verzadigd was. Nu komt het vocht er op meerdere plekken uit in de vorm van vochtplekken. Volgens de verzekering/schade-expert moet dit eerst drogen voordat er iets aan gedaan kan worden.
Nu stapelen de problemen zich op: De laminaat op de bovenverdieping is flink gaan bollen, er komt schimmel op de muren, het stucwerk laat los, het hele huis ruikt muf. Mijn vriend is de laatste tijd flink aan het hoesten, en omdat de werk/computerkamer aansluitend aan de badkamer is, ben ik bang dat dit ook door het vocht en/of de schimmel komt.
Moeten we dit zomaar pikken dat ze zeggen: gewoon laten drogen, kan een paar maanden duren, en dan wordt alles gerepareerd? De vochtvlekken blijven groter worden, dus m.i zal dit nog heel lang gaan duren.
Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
6.5K

Antwoorden (2)

Je kan niet zo heel veel doen,
behalve alvast weghalen wat toch weg moet:
-het bolle laminaat kan weg, dan kan de vloer eronder sneller drogen en de kans op schimmel daar wordt veel kleiner.
-als de badkamervloer het niet overleeft heeft, kan die er ook vast uit, maar dan zit je wel een tijdje met grof beton als badkamervloer.
-loslatend stucwerk kan vast weggestoken worden, ook dan kan wat eronder zit weer wat sneller drogen.

Eventueel kan je een bouwdroger plaatsen zodat de luchtvochtigheid in huis lager wordt, het drogen gaat dan wat sneller, maar vooral schimmelvorming wordt minder.
Deze kan gecombineerd worden met filters die schimmelsporen e.d. wegfilteren zodat jullie die niet meer hoeven in te ademen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voordat je, zoals het andere antwoord suggereert, de boel gaat opbreken zorg dat je de schade door een schade expert heb laten taxeren!
Normaal gesproken doet de verzekeringsmaatschappij dit, maar dat kan soms wel een tijdje duren.

Eerst de verzekering opbellen en schade melden.
Daarna wachten tot de schade expert langs is geweest.
Eventueel, als je het niet eens bent met het getaxeerde bedrag, een andere schade expert inhuren voor een second opinion.
Pas als het schadebedrag vast staat kun je beginnen met afbreken en vervangen.